Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Egna lån


Det är lätt att stirra sig torrögd genom ett sugrör på börsen när den skakar så som nu. Oro för att förlora pengar är ett illamående. Privatekonomi är dock så mycket mer än bara börs. Planering och framförhållning är två viktiga delar. Att ha ögonen på hur din ekonomi påverkas av yttre faktorer så som lag- och skatteändringar och sedan förfina sina discipliner är ett exempel.

Ett konkret exempel är ränteavdragen - en ganska obskyr företeelse, inte minst då vi gör jämförelsen med beskattning av sparande. I grund finns det inget positivt med att få skattelättnader på belåning - det är en kostnad för oss alla via skatten och är prisdrivande. Samtidigt så är det inte möjligt att bara rycka undan mattan då det skulle skapa personliga konkurser. Att successivt sänka ränteavdraget är den rätta vägen och då behöver vi bolånetagare kunna räkna lite.

I dag subventioneras räntan på lån med 30 procent upp till 100 000 kronor och år.  För den som betalar mer än 100 000 kronor i ränta per år är avdraget 21 procent på den del som överstiger 100 000 kronor. Ränteavdrag får göras för alla typer av lån - till bostad, bilköp eller olika former av konsumtionslån.

Vad innebär en sänkning av ränteavdraget? Ett konkret exempel där du i dag har ett miljonlån och betalar 1,5 procent i ränta. Om ränteavdraget sänks från 30 till 25 procent så ökar kostnaden per månad med 63 kronor efter skatteavdraget. Det motsvarar en räntehöjning på en tiondels procent. Det är ytterst få som inte skulle kunna hantera detta.

Men hur blir det om ränteavdraget försvinner helt? För ett lån på en miljon kronor och en ränta på 1,5 procent betalar du i dag - med 30 procents ränteavdrag - 10 500 om året. Om avdraget försvinner betalar du istället 15 000 om året, vilket blir 4 500 kronor ytterligare per år eller 375 kronor per månad vilket fortfarande är ganska få slantar.

Även konsumtionslån har ränteavdrag. Detta känns än mer idiotiskt att du och jag via skattsedeln ska betala trettio procent av kostnaden för lån till bil, båt och semesterresa. Jag ser fram emot ett politiskt mod som vågar ta i frågan. Men det blir väl tidigast efter valet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg