Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Deklarationsdags


Jag minns som barn när mina föräldrar var igång med deklarationen - det var då hektiska dagar. Mor var en vanlig löntagare men några förtryckta blanketter fanns inte utan allt skulle på egen hand fyllas i och beräknas rätt. Far hade eget företag med anställda därtill så hand deklaration var av en annan dignitet. Det var lite spännande, ungefär som jag inbillade mig att det kunde vara på en tidningsredaktion inför nattens nytryck - det var bråttom. Kvällen före sista inlämningstid vid midnatt var bråd och avslutades med att far for iväg med bilen till skattekontoret och lämnade in papprena i en lucka - och där var ofta en bilkö.

Förr var kvällstidningarna fulla med deklarationsbilagor av tips kring avdrag och annan spännande läsning. Numera är deklaration en helt annan, och synnerligen avmätt, övning. Allt är i princip förtryckt för den vanlige medborgaren. Några få avdrag kan möjligen stämplas in men inte är det mycket mer än så.

Min egen deklaration dök upp i Kivra som ett elektroniskt dokument att läsa på datorn. Något av nytt intresse? Jo, några små ting:
  • 4 procent av mina inkomster kom från sidoverksamheter.
  • Skatten på bostadsuppskovet uppgår till irriterande 1,67 procent.
Mitt största avdrag är, som vanligt, resorna som jag gör med egen bil. Miljöovänligt men nödvändigt då de allmänna kommunikationerna är dåliga. När ska våra folkvalda inse att det kostar med en omställning? Enbart piska fungerar inte utan morot behövs. 


Om jag bjöd på 30 minuter om dagen för att med buss eller tåg kunna nå min arbetsplats - utan större risk för förseningar - och kostnaden för mig var densamma så hade jag bytt transportmedel. Ännu bättre vore det ju om det som idag var billigare. Men det kan omöjligt få vara det om kommunikationerna i sig brister. 

För min del får de också gärna införa progressiva beskattningsnivåer på bilars vikt och förbrukning - småbilar är tillräckligt, det behövs inga monster-SUV:ar på vägarna. 

Företag borde också kunna få subventioner för investeringar kring distansarbete - med all modern teknik av idag så behöver vi ju inte resa så mycket till och från jobbet - inte heller affärsflyga världen över.

Nu måste jag tyvärr vänta några dagar till innan jag kan deklarera på riktigt. Har hörde att de som brutit Bitcoin och tjänat pengar på det kan dra av elkostnaden i deklarationen - spännande men överkurs för mig.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg