Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hur gick februari?


Februari är en kort månad - kul för mig men mindre för min arbetsgivare då månadslönen är densamma. Jag har jobbat hemifrån flera dagar i slutet av månaden då det blev snökaos i Skåne. Det är behagligt på ett sätt att göra detta men också lite långtråkigt med bara sig själv och katten som sällskap. Även den första mars blev en dag i hemmets hägn - det snöar och snöar och snöar.

Löner och intäkter blev en vacker läsning samtidigt som vi inte sköter oss så som vi borde. Det totala sparandet nådde 28 procent vilket är långt efter målsättningen på 52 procent. Värdet på sparandet ökade med 2 procent och vi hade en mindre värdeökning i innehaven.

Innehaven i sparandet består av aktier och fonder men också en del pengar i Lendify och Sparlån. Huruvida detta är en bra 'diversifiering' är osäkert men fungerar så som en risksänkning och en garanti för bättre nattsömn.

Skulderna arbetar vi oförtruget vidare med - sådant är enkelt och riskfritt. Amorteringen totalt var 15 272 kronor och vi sänkte skuldsättningen med 0,59 procent. Meningslöst? Icke då - många bäckar små som vi gamla gubbar och gummor brukar säga.

Vårt kapital uppgår nu till 25 procent av våra skulder, skuldkvoten till 340 procent och räntekvoten till 4,5 procent.

Prognosen för året är att nå 28 procent högre kapitalinnehav och drygt 4 procent lägre skulder än vid slutet av 2017. Kapital av skulder ska nå 34 procent.

Utfallet för 2017 sedan mätningens start 2011 - året då vi flyttade - lyder att kapitalet ökat med 127 procent och skulderna minskat med 18 procent.

Under 2023 ser det ut som om kapitalet kan överstiga skulderna.

Jag funderar ibland på just skulderna och då i synnerhet bolånen som är de helt överskuggande. Vad anser ni? Vid vilken nivå på skuldsättningen bör man dra ned på amorteringen? Vid femtio procent av marknadsvärdet? Ska man fortsätta att amortera? Sådant funderar jag på ibland.

Må väl i vinterlandet!

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg