Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak...

Iskall investering


Den ultimata kombinationen av fett och socker som drar igång alla våra inre belöningssystem - glass! Jag älskar glass. Det är så gott och kanske inte så våldsamt nyttigt. Men det gör inget då livet är till för att njutas.

Ännu bättre blir upplevelsen med sked att äga en bit av en glassfabrik - Alvestaglass. Och att äta samma glass som Stina Nilsson, vem vill inte det?

Himmelskt gott sedan 1979 släppte i dagarna bokslutskommuniké för fjolåret och det är glassigt värre. Omsättningsökning med 51 procent och resultatet upp med 72 procent. Så som topping på glassen inleder 2018 med försäljningsökning i januari med 73 procent jämfört med föregående år.

En kall vår till trots summerade Alvestaglass en 40-procentig omsättningsökning för april till juni. Proteinglassen säljer som smör i solsken, ny partner är Diplom-Is i Norge och man lanserar morotskaka som en ny smak - succé enligt mig.

Alvestaglass har egen distributionskedja. Även om kostnaden för distribution blir högre så innebär det samtidigt en närmare kundkontakt - man ser direkt hur glassen säljer i frysarna. Tillverkas en smak som inte säljer plockas den bort omedelbart ut produktionsledet. Dessutom blir Alvestaglass-chaufförerna även säljare. När de besöker butiken en gång i veckan får man en helt annan kundkontakt än konkurrenterna. I jämförelse med de tre största glassproducenterna har Alvestaglass den klart lägsta varumärkeskännedomen -  ändå får man bra placeringar i butikerna och säljer väldigt bra. Det är tack vare att man hela tiden är tillgängliga för butikerna, har en hög servicenivå och kan fylla upp tomma platser när det behövs i frysarna.



Alvestaglass föreslår 1 kronor i utdelning, motsvarande 1,2 miljoner kronor.

Styrelsen för Alvestaglass bedömer att bolaget med planerad produktutveckling och nya distributionsavtal kommer att kunna fortsätta sin starka försäljningsökning med tillväxt om 25-40 procent under helåret 2018. Målsättningen är att resultat före skatt skall öka i en snabbare takt än försäljningsutvecklingen.

Utdelningspolicyn skall vara minst 50 procent av resultat efter skatt så länge som likviditet och soliditet tillåter.

Mums! Mer glass åt folket!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg