Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Passiva lån


Idag ligger familjen Pennings bolån på 1,6 procent rörligt. Jag vet inte hur många gånger i ordningen som vi bråkat med banken kring överenskomna rabatter som sonika tagits bort och i trista förhandlingar kring densamma. Jag måste erkänna att jag börjat tröttna. Min bank tjänar bra med pengar på mig och fru Penning.

Så vad göra? I ett nyckfullt infall anmälde jag intresse till det enkla lånet. Utan att vara påläst så blev det en impuls att göra det då en effektiv ränta på 0,96 procent sken som guld i solen. Ett snabbt överslag och efter ränteavdrag skulle en sådan ränta innebära 9 923 kronor sparat per år - en 60-procentig besparing. På tre år motsvarar detta en hel skattad månadslön för fru Penning!

Att det enkla lånet både rosas och risas är nog inte så konstigt. Storbankerna borde dock höja på ögonbrynen och dessa nya aggressiva aktörer torde röra om i grytan. Men vad innebär det i praktiken? Och vem på banken ringde finansinspektionen?

Om nu det enkla lånet blir en realitet och OM familjen Penning erbjuds låna - vad innebär det i praktiken?

En sak jag omedelbart kan se är att vårt bolåneskydd, som är av Handelsbankens äldre modell, som skyddar oss tills 65 års ålder är en saga blott. Det borde då finnas alternativ att betala för om man så önskar. Kallas det livförsäkring? Men vad kostar det?

Tydligen binder man på tre år - men vad händer sedan? Enligt hemsidans information så kommer de kontakta oss i god tid före bindningstiden löper ut. De gör då en enskild bedömning av vår ekonomiska situation. Vad innebär det? Beroende på vår situation diskuteras en eventuell förlängning. Det känns vagt och osäkert - en märklig löptid. Men kanske jag är för försiktig?

Tillväxten i de svenska hushållens skuldsättning fortsätter att öka och ligger på stadiga 7 procent årligen. Familjen Pennings skuldsättning minskar med 3 procent om året - kanske det är därför kommer billigare alternativ för oss som har stabil ekonomisk grund?

Nu blir det lite påskhelg - hoppas ni får det finfint!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg