Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En perfekt dag


Ja, sådana här rubriker kan du läsa överallt. Listor med råd och tips från hur du ska gå ned sju kilo på lika många dagar till hur du blir en bättre förhandlare. Man läser, nickar och går vidare i sitt liv. De sätter inte så stora avtryck, glöms bort och vi fortsätter att göra som vanligt. Så finns det någon skillnad i den här texten? Eller är den av samma skrot och korn som andra?

Kanske. Det återstår att se. Och egentligen är jag ingen kompis med uttrycket perfekt. Jag föredrar bra nog framför perfekt. Att göra sitt bästa är lika illa det - att göra bra nog är bättre. I perfekt gömmer sig stress, utbrändhet, känslor av tillkortakommanden och besvikelser. I bra nog finns mera av förnöjsamhet, glädje, inspiration, mod att prova nytt eller att göra annorlunda. Perfekt är mera som att se livet genom ett sugrör medan bra nog är ett panorama mot världen.

Så jag byter rubrik här mitt i texten - vad är en dag som är bra nog? Jo, en sådan dag är när du känner dig nöjd med den eller mera nöjd än missnöjd. En bra nog dag har gett avtryck, ljusa minnen och livsglädje. Och kan du skapa en sådan dag? Ja, för det handlar om att skapa - inte att fånga. Carpe diem är nog så bra men Crea diem vinner varje gång.

Så som en glad stioker så finns det mycket visdom att hämta ur denna filosofi. Seneca gav ett råd till sin vän Lucilius:

Skynda dig att leva, min käre Lucilius, och tänk på varje enskild dag som ett enda liv. Den människa som är rustad att göra så och som har ett helt liv i varje dag är fri från oro och bekymmer.

I korthet kan man säga att en dag är lika med alla dagar. Alla dagar har samma längd, samma antal timmar och samma soluppgång och nedgång. Och om du kan skapa dig en bra dag, en bra nog dag, så har du bättre förutsättningar att skapa dig ett bra liv - ett bra nog liv. Och du ska börja med idag då imorgon saknar alla garantier.

Stoiska idéer kring hur en perfekt (aka bra nog) dag ska se ut finns det många men några av de bättre vill jag dela med er här:

Börja dagen med skriva. Skriv ned din plan för din dag så som en förberedelse för vad som kan tänkas komma de närmsta timmarna. Skriv ned tankar kring människorna du mest troligt kommer att träffa, de problem som du kan tänkas möta och hur du vill hantera och reagera allt detta.

Var vänlig. Överallt där det finns människor så har vi alla en möjlighet till vänlighet. Varje gång. Det är ett val vi kan göra.

Var tacksam för det goda men också det dåliga. Tacksamhet är att säga tack så mycket till alla erfarenheter vi gör i livet - en nyckel till mental hälsa. Övertyga dig själv att allting är en gåva från gudarna och att allt är i sig gott och alltid kommer att vara gott, så som Marcus Aurelius beskrev det.

Läs, läs och läs. Läs i en bok varje dag. Läs om så bara en eller ett par sidor. Varje bok är en ny kunskap - av andra böcker, av erfarenheter, av människor och civilisationer före oss.

Fördjupa dig i ingenting. Se på stjärnorna. Möt känslan av tidlöshet och oändlighet. Sök den oceaniska känslan att vara ett med universum och att vara det här och nu. Känn din andning och livet i dig.

Ansträng dig fysiskt en timme. Att utveckla sitt sinne är meningslöst om du inte utvecklar din kropp också. Din kropp är ditt tempel så underhåll det. Sinne och kropp är ett i symbios.

Finn en stund att tänka kring döden. Och det handlar inte om att vara morbid utan att inse att du är dödlig. Hur mycket tid ägnar du åt saker som egentligen inte betyder något för dig? Och i så fall varför? Jo, för att vi tror att vi har råd att ägna tid åt det. Memento mori!


Finn en stund för riktig tystnad och frid. Varje dag behöver du hitta ett sätt att koppla av och bort - om så bara för ett par minuter. En stunds reträtt från verklighetens krav och en stunds vila i dig själv.

Gör en granskning av din dag. Hur gjorde du? Vad gjorde du? Varje kväll tittar du en stund på din dag och vad du gjort med den. Seneca beskrev det så här: när dagsljuset försvunnit och min hustru har somnat ägnar jag mig åt mina vana trogen; jag undersöker min hela dag och går tillbaka till vad jag gjort och vad jag sagt utan att gömma något från mig själv eller låta något passera obemärkt.

Sov åtta timmar. Se till att få din vila. Arbete och tänkande tröttar ut oss och för att nästa dag ska kunna bli bra nog är sömn den enda vägen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg