Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hushållets nycklar


Det är sommar. Fokusera på den och inte på kalendern. För det är underbart nu, precis här, i denna stund. Solstrålar mot kroppen men inte för varmt. En stilla bris svalkar, tättingar tokar sig i varje buske och snår, nygräddad rabarberpaj och sval vaniljsås mot gom och tunga. Precis just nu är livet som allra bäst. Livet är här och nu.

Suttit i en solstol med laptop i knät och synat finanserna. Det är alltid en rolig övning när värden stiger utan ansträngning, knot eller lönearbete. Magin i att spara undan sitt slit i slantar och låta dessa arbeta vidare, allt medan jag äter, sover, roar mig och jobbar, under alla dygnets timmar i företag, verksamheter och i räntor - den är fantastisk och samtidigt så enkel. Det enda jag förbannar är att jag inte förstod detta tidigare, när jag var yngre. Samtidigt kan jag konstatera att det fortsatt är få som begripit överhuvudtaget.

Ekonomer kan mycket om ekonomi. Arbetar ekonomen på ett företag så är kunskapen dessutom säkert gedigen i det som kallas företagsekonomi. Och företagsekonomi har stora kontaktytor med privatekonomi, något som tycks passera obemärkt förbi för många ekonomer och andra yrkesgrupper. Hur kan det vara så? Pengar fungerar lika oavsett i vilket element i verkar.

Kassaflöde finns både i företag och i hushåll, så som ett exempel. Många duktiga investerare gör gärna en kassaflödesanalys på de företag de intresserar sig för. I hushållet kan kassaflöde anses vara inkomsternas och utgifternas storlek men även lån. En hög lön innebär i sig inget positivt om den i sin helhet försvinner i kostnader, samtidigt så finns det en stor potential att förändra kassaflödet i en mer positiv riktning och förändra rörelsemarginalen.

Hushållets rörelsemarginal visar vad som blir kvar av inkomsterna efter att alla kostnader är betalda. I företag brukar denna anges som ett procenttal och ju högre det är desto bättre. Får hushållet pengar över så skapas det direkt en likviditet - pengar på kontot som är viktigt för oförutsedda utgifter.

Om hushållet tar likviditet från lönekontot och stoppar undan på ett sparkonto skapas soliditet - tillgångar som skapats av kassaflödet och som ger hushållet ett bättre motstånd mot sämre tider. En del av pengarna investeras kanske i aktier eller fonder och detta förbättrar räntabiliteten på det enga kapitalet.

Massor av hushåll lever oavsett ett fantastiskt kassaflöde ur hand i mun. Ingenting blir över. Alla pengar konsumeras direkt eller indirekt via lån och räntebetalningar. Vilken investerare med värdighet skulle köpa in sig i dessa hushållsbolag? Risken är för stor. Samtidigt tycks inte dessa hushålls ledningar bekymra sig märkvärdigt. Nej, det tycks knappt ens intressera sig för att utveckla sina verksamheter att bli mer lönsamma och effektiva. De planerar inte heller för sämre tider utan delar ut bonusar och semesterresor hej vilt. Och etter värre är att det i sinom tid inte drabbar några aktieägare utan istället oftast barn.

Jag är inte intresserad av pengar, det hör jag inte helt sällan. Och det är en omöjlig ekvation om du samtidigt hävdar att du intresserar dig för livet i stort, mat på bordet, tak över huvudet och - dina barn.

Njut av sommar och lata dagar - men ta också en stund att se över familjeföretagets finanser.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg