Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Överlevnad


Alla vill ju ha mina pengar så det är en ständig strid. Räntekostnader är en sådan. Jag har skickat in en intresseanmälan till det enkla bolånet.

Det handlar ju om en hel del pengar som vi kan spara - i runda slängar tiotusen kronor per år - men även kanske också ett bättre förhandlingsutrymme med befintlig bank, vem vet? Att det skulle undersökas var iallafall inte ett tveksamt beslut.

I själva intresseanmälan loggar man in med Bank-ID och information kring ens befintliga bolån hämtas från banken - och det borde ju faktiskt plinga till någonstans i deras system. Bra att de i så fall vet om att vi flörtar med andra.

En liten sten i skon är dock det förmånliga låneskydd som ingår för oss och som faktiskt gäller tills vi fyller 65 år. Halva bolånet löses i så fall och det är i sig en trygghet för parten som överlevde. Att räkna på värdet av denna försäkring är svår eftersom vanliga livförsäkringar vanligtvis har en premie som ökar över tid och blir rejält mycket dyrare närmare pensionsåldern.

Samtidigt så finns det en poäng med att kanske inte alls behålla någon livförsäkring framgent? Guldhönan® torde kunna parera vad helst efter sextio fyllda.

Allmänna änke- och pupillkassan som är ett litet men solitt försäkringsbolag har ett intressant upplägg med återbäring. I princip skulle jag och hustrun kunna försäkra oss gratis, och dessutom få en mindre återbäring, under femton års tid motsvarande ett utfallbelopp på en miljon kronor.

Baksidan är då att premien i så fall behöver betalas så som ett engångsbelopp på c:a etthundranittiotusen kronor. Under denna femtonårsperiod skulle vi samtidigt spara ungefär etthundratrettiofemtusen kronor i lägre räntor - förutsatt att ränteskillnaden består.

Inte helt enkelt att ta beslut som är entydigt rätt. Helt klart är dock att all konkurrens mot storbankerna är av godo för alla oss bolånetagare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg