Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Solsken i tanken


Jag vill ha en ny bil. Det hade varit roligt. De doftar gott och man känner sig rik och ståndsmässig. Det är en svag punkt jag har. Men det blir ingen ny bil. Jag är en nykter automobilist. Det tänker jag förbli då personbilar är ett allvarligt hot mot alla som önskar nå en ekonomisk frihet. Ja, det finns inget positivt i varken ägande eller brukande.

En intressant iakttagelse är att det är vanligt med mental bokföring när det avser bilägande. Skygglappar på och kort minne kring kostnader för inköp och drift. Ibland lånas det på bostaden och då försvinner belåningen in i en större. Risken att missbedöma kostnaden för att äga bil är stor.

En undersökning av KVD Bilpriser visar att en av fem har fel kring vad månadskostnaden för en personbil ligger på - och man missar rejält, speciellt avseende värdeminskningen. Överhuvudtaget så är värdering av personbilar av idag ett hasardspel då ut- och avveckling av olika bränslen aldrig varit av större omfattning än nu. Vem vill imorgon ha din diesel-SUV?

Så osäkerheten är stor. Vad händer exempelvis med försäkringar och fordonsskatt? Den senare förändrades ju under detta år men jag förmodar att det bara är början. Och dagens elbilar och hybrider riskerar att snabbt bli omoderna i teknikutvecklingens snabba löp. Det är bra för miljön med dessa nya droskor men inte alls säkert att det blir bra för plånboken.

Från min lilla by kommer antalet bussavgångar att dubblas till storstaden från och med nästa år. Nu lutar det åt att jag börjar att busspendla, jag vill ge det en ärlig chans. Jag ser fördelar med det - under färden kan jag läsa e-post och besvara samt planera arbetsdagen. På hemvägen kan jag göra dagsavslut, planera nästkommande dag och även vila en stund för en rikare fritid. Jag spar miljön och jag sparar pengar. Resan kommer att ta längre tid men den kan ha ett innehåll.

Att sälja bilen är dock inget alternativ än. Då behöver vi bo närmare ära och redlighet. Utan bil är vi en aning frihetsberövade. Däremot hoppas jag att snart, inom några år, kunna byta ut fossilbilen mot en solskenshistoria. 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg