Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Givna förutsättningar


Idag är jag nere. Ingen bra tid, ingen bra dag, är trist stund. Sådant är livet. Vi har bra stunder men också sämre. Lite som en dans med livet - ibland sitter stegen men emellanåt trampas man på tårna.

Det går inte att tvinga sig till en bättre stund, trösten är att den kommer av sig själv i sinom tid. Det går inte att planera välmående. Däremot är det möjligt att må bättre med insikten kring att allt elände och alla fröjd kommer från dig själv, inifrån. Tankar går inte att styra, de kommer vare sig du vill eller inte. Däremot kan du välja att ta tankar på allvar eller inte. Eller låta dem passera utan uppmärksamhet. Att påverka världen kring dig för att du ska må bättre, det är ett lönlöst projekt.

Vill du måla de blå rummet gult för att du tycker om gult mer än blått - perfekt. Blandar du däremot in ditt välmående om rummet har en eller annan färg, då behöver du några insikter. En av dem är att det spelar ingen roll om rummet är bajsbrunt eller kräkgrönt - du kan må lika bra där oavsett.

Vi ställs inför fakta och givna förutsättningar. Så fungerar det. Vi kan ändra på vissa men andra inte. Men  de har inget med ditt välmående att göra.

Så, dina föräldrar gav dig inte allt du ville ha. Någon du älskade lurade dig. Du är inte så lång eller så vacker eller så atletisk som de andra människorna omkring dig verkar vara. Är det en ursäkt för att vara låg? Att inte utnyttja dina andra talanger och uppskatta dina andra företräden?

Marcus Aurelius citerade från Euripides texter:

Varför ska du känna ilska i världen? Som om världen skulle märka!

Vad är är. Det som är viktigt är vad du ska göra. Inga ursäkter. Ingen ilska. Ta ansvar för ditt liv och leva det. Just nu. I dag.

Simma vid sol, måla vid moln, vandra vid vidder. Gör.

Kommentarer

Populära inlägg