Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Nedmontering


Nya siffror kom i dagarna att arbetslösheten är ytterst låg. Konjunkturen är, som man väljer att benämna den, glödhet. Det är lättare att få jobb, inte minst för yngre utan erfarenhet. Sämre går det dock med gruppen som kallas nyanlända som fortsätter att arbeta i subventionerade program utan framgång till att nå den vanliga arbetsmarknaden. Sverige är och har under eviga tider varit usla på att integrera människor utifrån samtidigt som vi tagit emot massor av flyktingar som inte ens vill intregrera sig. Problemen har bara börjat, är jag rädd.

Så att det nu är full fart på hjulen så är frågan vad som väntar runt hörnet. Har konjunkturen toppat? I min värld och med min erfarenhet har den. Nedmontering pågår och livbåtarna är i sjön.

I all ära för tankar kring säsongsmönster och konsolideringsfaser - jag kan inte längre se mig som optimist. Börsens irrationalitet och Mr Markets lynnighet går inte att förutse. Och jag har annat att göra i livet än att oroa mig för våra sparslantar.

Många tycker illa om den men för mig är den en utmärkt indikator - det glidande medelvärdet över 50 respektive 200 dagar. För alla dödliga ger den ett perspektiv som suddar bort bruset. Pekar det glidande medelvärdet över 200 dagar uppåt är det högkonjunktur är jag med i spelet, annars inte. När det glidande medelvärdet över 50 dagar dessutom bryter ned under 200 dagar är den stora bilden klar. Självklart kan det vara så att det vänder igen likt under 2015. Vem vet? Var och en får göra sin egen bedömning. Min egen är att minimera förluster före maximera vinster.

Den kände Kavastu valde att lämna marknaden. Min favorit Besser brukar följa en liknande strategi. Här pratar vi om eliten med lång erfarenhet men jag är övertygad om att det skaver hos en del. Samtidigt så är grundtesen ändå att var och en måste följa sin strategi baserat på sina egna mål.

Min defensiva inriktning framöver kommer att innehålla aktier men i väldigt begränsad omfattning. Jag har kvar mina Alvestaglass och mina Spiltan. Jag behåller kapital i Lendify. I övrigt lär jag ligga i runda slängar 80 procent likvid eller i korta räntor.

Nysparandet är jag dock ännu inte riktigt klar med hur det ska fördelas men troligen blir det ett fortsatt sparande hos Lysa med en rejält defensiv inriktning.


Inget ont som inte har något gott med sig - kanske ett bra tillfälle att applicera de fyra hinkarna?

Kommentarer

Populära inlägg