Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Gå i sömne


Höstvädret bidrar inte till det men jag försöker så ofta det går. Jag har aldrig, trots år efter år av det, i tillräcklig omfattning uppskattat löpning. Jo, det fungerar bra vid de årstider det är lagom svalt men inte alls så bra när det är halt och halka - eller för den delen varmt. Och att springa i mörker med pannlampa påminner mig alldeles för mycket om lumpen. Nej, jag säger så som så att promenader, det är bra för både knopp och kropp.

Man behöver inte gå särskilt fort eller långt för att märka av de positiva effekterna. Trettio dagliga minuter med steg är en synnerligen sund vana de allra flesta förmår. Och att regelbunden motion kan hjälpa mig att bibehålla eller krympa midjemåttet är i sig positivt men samtidigt inte det jag i första hand söker. Om du lade ned lika mycket tid på din hälsa så som du gör med din aktieportfölj så kommer du med större sannolikhet att få glädje av den.

För mig är det i första hand den minskade risken för en rad kroniska sjukdomar som lockar. Promenader är en billig livförsäkring om man ska tro forskning. Lättare vardagsmotion är förenat med lägre risk för svår stroke, diabetes typ 2 och hjärtinfarkt. Är inte det skäl nog att börja röra på påkarna?

Men det finns mera. Till exempel så kommer din mage kommer tacka dig. Halsbränna, förstoppning och allmänt obehag - genom att promenera efter maten hjälper du matsmältningen på traven. Och om du promenera efter maten så håller du blodsockret i schack, erhåller ett lägre blodtryck och minskad risk för depression. Är det stressigt på jobb så är en lunchpromenad så himla bra. Promenader är avstressande och har en ångestdämpande effekt. När vi rör oss frisätts oxytocin, lyckohormonet som  verkar avslappnande och gör oss glada. Hipp hopp!

Nåväl, om inte detta duger för dig så vad sägs om en boost för kreativiteten? Det backas upp av forskning - promenader ökar förmågan att tänka och får kreativiteten att flöda. Och vad sägs om ett stärkt självförtroende? När du märker hur bra du mår av att röra på benen och hur mycket lättare det är än du föreställt dig så kommer du känna dig peppad att ta dig för andra utmaningar också. Så tror jag att det fungerar åtminstone.

För mig är promenaden en viktig stund för att hinna lyssna på de poddar jag följer och en och annan ljudbok. Jag är på egen hand och det finns inga distraktioner. Plugga i hörlurarna och snöra på promenadskorna.

Men vad har detta med att gå i sömne att göra? Inget - mer än att promenader och sömn är en suverän kombination. Också sömnen påverkar ditt humör, din koncentrationsförmåga och risker kring hjärt- och kärlsjukdomar. Och även om sömnbehov varierar från person till person är forskare överens om att mellan sex till åtta timmars sömn är det optimala - och att allt under fem medför risker på både kort och lång sikt. Så nattsudda inte mer än kanske en och annan uppesittarkväll per månad.

En duktig investerare sover gott och i tillräcklig omfattning. Då ha man en lagom risk och värdesätter sin hälsa. För med dålig sömn följer också glömska och förvirring. Då ska man inte handla på börsen heller. Dåliga affärer kan göra dig på uselt humör men det kan också vara sömnbrist?

Som lök på laxen blir ditt immunförsvaret sämre med för lite av sömn. Risken ökar för förkylningar och andra virussjukdomar. En trött och snuvig daytrader? Inte så bra.

Sömne? Vad är det, frågar kanske en del av er. Jo, så sa vi i min familj när jag var barn kring fenomenet att gå i sömnen. Det är en gammal dativform som hänger samman med att se i syne - när man ser saker som inte andra ser. Att gå i sömne är en pendang till det mönstret för kasusböjning. Riktigt fyndigt och en gammal form som levt kvar sedan förr.

Kommentarer

Populära inlägg