Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Visdom i jul


Nu när glöggen och pepparkakorna satt sig och kanske lite Kalle närmar sig så kommer jag här och förstör julstämningen. Eller så kanske det är tvärtom? Dagens ämne handlar om ambition, något som du kanske helst vill slippa att tänka på just idag. Men var lite nyfiken så ska du få se om en liten stund. Du kanske omvärderar?


Det finns en scen tidigt i filmen Gladiator där Marcus Aurelius talar med sin son Commodus. Marcus har just informerat Commodus om att han inte kommer att bli kejsare av Rom. Commodus blir djupt besviken och vred.

Du skrev till mig en gång kring de fyra främsta dygderna: visdom, rättvisa, förtrolighet och måttlighet säger Commodus. Dessa är i själva verket fyra dygder enligt stoikerna. När jag läste listan visste jag att jag inte hade någon av dem. Men jag har andra dygder, pappa. Ambition, det kan vara en dygd som driver oss till stordåd.

Det är en intressant frågeställning. Är ambition något att eftersträva? Marcus har några mycket unika saker att säga om det i sina skrifter. Han skriver om ambitiösa människor och hur deras sinnen fungerar, de saker de längtar efter och deras rädslor. Han talar om att han själv behöver arbeta för att växa bortom sin ambition precis så som han behöver tid för att lära sig att kontrollera sin arrogans. Han ger en inblick i det problem han har med ambition - främst för att det betyder att behöva binda sitt välbefinnande till vad andra säger eller gör.

Detta är den verkliga och viktigaste frågan och det finns ett problem i hur man översätter ambition så som uttryck. Under den tid som filmen utspelar sig innebar ambition att försöka komma framåt och försöka bli kraftfull, känd, respekterad - något som Commodus desperat suktade efter. Men ambition kan också översättas till att förbättra sig.

Men vad är skillnaden? Jo, att förbättra dig själv beror av dina handlingar så som exempelvis att arbeta hårdare, göra personliga framsteg och lära dig nytt. Att komma framåt, däremot, är avhängigt av andra människor och olika externa händelser så som att erkännas, erhålla beröm och att få igenom affärsavtal. Och sådant är alltid bortom din kontroll. Det sägs så mycket gott om ambition men jag är övertygad, liksom stoikerna, att man missar något av största vikt: att det du inte kan kontrollera inte heller ska ha ditt fokus och din energi.

Gladiator gör ett bra jobb i att illustrera de här problemen med Commodus som var övertygad om att om han bara eliminerade sina fiender, om han bara imponerade nog i Colosseum, om han bara var tillräckligt framåt, stark och hård så skulle han äntligen vara lika bra som sin far. Och i jakten på denna ambition försummade han det som är viktigare och kräver mer arbete än något annat: hans karaktär.

Så är ambition ett eftersträvansvärt karaktärsdrag? Nej, det är det inte. Men det betyder inte att vi inte ska försöka att bli bättre och göra mer. Det betyder helt enkelt att vi ska fokusera vår energi på det som betyder något - det vill säga vårt eget beteende. Det är där vi behöver göra våra framsteg. Vår energi och vårt fokus ska ligga inom ramen för det som vi kan kontrollera.

Ta en pepparkaka till och njut av ovan insikt. Ambition är för de som ännu inte nått insikt. Dina egna framsteg, om så i tysthet, är vinnarens val för där bor sinnesfrid tillsammans med äkta framgång.

Svårt att acceptera? Det kan ta tid. Så ta dig tid. Att lära något nytt är faktiskt något du avgör själva.


Kommentarer

Populära inlägg