Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Åstadkomma under


Känns det tufft att nå ditt mål? Stora förväntningar som sätter käppar i hjulet? Det finns några hyllmeter om hur mål ska kunna nås och ett vanligt knep är att bryta ned jättelika mål i små, dagliga minimål.

Att gå ned 30 kilo är oöverstigligt. Att spara ihop en miljon en utopi. Att springa ett maraton är ett vansinnesföretag. Men att gå ned ett kilo, spara en hundring eller att jogga försiktigt en kilometer ter sig överkomligt. Små steg blir med tålamod ett tusamilakliv.

Järva mål är fantastiska men kan distansera och göra att du aldrig ens startar. Små dagliga vanor är istället det som gör den stora förändringen på sikt. Välj något som känns genomförbart och engagera dig i det. Ett övergripande mål motiverar dig om du tar små steg mot det varje dag.

Med ekonomiska mål är en budget ett bra verktyg - sätt upp målet till en miljon kronor och budgetera varje månad för att kunna nå det. Har du en timme över i månaden så kan det fullständigt förändra ditt liv. Till och med att tackla sexsiffriga skulder trots arbetslöshet är inte omöjligt med en budget. Från att vara pank kan du gå till en tremånaders buffert med rätt balanserad budget. De största drömmarna i ditt liv kan gömmas mellan raderna i, ja just det, en budget.

Om du är trött på att räkna ned till löning. Om du är sjuk av oro för hur du ska hantera månadsfakturan på kreditkortet. Om du vill ha kontroll på din privatekonomi - då är det bara att börja idag, med en gång. Oavsett om du hatar siffror eller anser dig slarvig av naturen så är det den enda vägen. Men det är inte svårt, inte ens komplicerat att budgetera.

Sextioåtta väl använda sekunder finner du i nedan video.


Du som inte gillar smygreklam så kan jag intyga att jag inte erhåller någon ersättning för att rekommendera något. Det enda som jag står för är att jag själv använder det.




Kommentarer

Populära inlägg