Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Pensionpyramiden


Vad är en pyramid? Jo, det vet vi väl alla. I Egypten finns det några med berömmelse och tillhörande världens sju underverk. Pyramider är galet hållbara på grund av sin konstruktion. De har en stabil grund och smalnar av och slutar i en spets högst upp. Skönhet och magi i ett.


Pensionsmyndigheten har skapat en egen pyramid som det fantasifullt döpt till pensionspyramiden. Den ska symbolisera din framtida pension och dess framtida delar. I botten finner vi den allmänna pensionen, därefter tjänstepension och i toppen eget sparande.

Det är möjligt att du ser på det annorlunda än jag - men visst ger denna bild en upplevelse att den allmänna pensionen är den stabila grunden och att det egna sparandet är en liten och kanske försumbar del? Jag tycker att det ser ut som om fördelningen är 75 procent i botten och 5 procent i toppen. Tjänstepensionen blir då runt 20 procent i bilden.

Även om pensionsmyndigheten är tydlig med att bilden endast är en symbolik och att våra egna  pyramider ser olika ut, är den förrädisk. Folk i gemen är inte smartare än att en sådan här bild tenderar att sätta sig och visualisera en verklighet.

Perfekt, i botten har jag en stadig allmän pension att stå på, sedan kommer en försvarlig del tjänstepension och det egna sparandet - det är så lite i det stora hela att den kan jag strunta i.

Min egen pensionspyramid har idag en annan form. 62 procent följt av 28 procent och i toppen 10 procent. Och över tid har och är förändringen tydlig - tjänstepensionen och det egna sparandet ökar i större takt än bottenplattan. Sannolikt kommer pyramiden att se mer ut som nedan, mer likt en julgran.

Fundamentet kommer att ligga på 50 % och tjänstepension respektive eget sparande på 25 % vardera. Samtidigt så är procenträkning så förrädisk då den inte visar faktiska kronor. Min julgran innehåller fler kulor än pyramiden, så att säga.

Låt dig inte luras av pensionspyramiden. Räkna på din pension själv, förfäras och gör sedan något konkret åt saken.


Kommentarer

Populära inlägg