Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tyngd


Så som tonåring använde jag ord så som försvar. Det fanns pennalister i skolan som gärna gjorde livet surt för mig och mina kamrater. De gav mig öknamn och de sökte efter blottor som de kunde använda emot mig. Det var inte lätt och det tyngde mig. Men i ett hänseende kunde jag slå tillbaka - med ord. Jag var verbal och visste hur och var jag kunde sätta in kniven för att vinna bataljen. De lommade iväg, kränkta, förvirrade och nedtryckta. Det var inte vackert men effektivt. Jag var inte en elak pojke men i min svada kunde jag tillintetgöra dem. Ord är starka, ord är granit och urbergets tyngd. Ord försätter berg. Ord ger och tar liv.

Så är beskaffenheten. De flesta inser inte hur viktiga ord egentligen är. Och som ett resultat är vi slapphänta och slarviga med våra ord. Om vi ​​verkligen visste vilken effekt våra ord hade då skulle vi vara mycket mer försiktiga och betänksamma med hur vi använde dem.

Tänk på följande sätt: varje gång du pratar så sår du ett frö - och baserat på orden du talar kommer detta frö antingen växa till något fruktbart och vackert eller så kommer det att växa till ett ogräs och en sjukdom i sinnet.

Det finns talande exempel genom världshistorien: det andra världskriget och förintelsen var inte bara  krig och ursinnigt våld utan också en sjukdom i sinnet som spreds av de fruktansvärda ord som Hitler sådde i de som sedan utförde de mest skrämmande grymheter. Det började med ord som hade kraft att hypnotisera en hel nation och det skulle så småningom leda till massmord.


På den motsatta sidan av spektrat skulle medborgarrättsrörelsen i USA aldrig ens ha tagit sin början om det inte hade varit för de kraftfulla orden från Martin Luther King Jr - I have a dream.


Kom ihåg att dina ord har kraften att lämna ett eftermäle, ett arv. Människor har genom alla tider med ord förändrat världen. Ord har tecknats ned genom historien i citat och i texter. Visserligen är citat, meningar och stycken ingenting annat än en samling ord men eftersom de formats på ett intelligent sätt har de fått makt att förändra människors liv. Glöm inte bort att även dina ord har den makten.

Dina ord kan förändra människors liv. Du kan helt förändra livet för någon och du kan hjälpa dem att se en helt ny värld.

Du har fått all slags påverkanskraft genom åren av föräldrar, dina syskon, lärare och vänner. Och alla dessa människors ord blev en del av din världsbild och dina fördomar. Men i sak är all denna påverkan bara något du lånat av andra. Varje intelligent person måste en dag i sitt liv bestämma om hon eller han ska fortsätta att låna sin övertygelse från andra människor - eller formulera sin egen övertygelse. Vill du att dina ord ska vara en spegling av andra eller dig själv? Vad du behöver lära dig är att dissekera dina egna övertygelser och bestämma vad som är värt att behålla och vad som bör kastas överbord.

Tänk på de värderingar du har kring vänlighet, förlåtelse och omtanke. De här är positiva saker som vi bör behålla. Men vi behöver också rensa bort sådant som planterats i våra sinnen via människors ord så som diskriminering, intolerans och negativitet.

Du bör tänka på hur du talar även till dig själv, i din inre dialog. Ställ dig frågan att om du pratade med dina vänner på samma sätt som du pratar med dig själv skulle de fortfarande vara dina vänner? Det sätt som du talar med dig själv, tro det eller ej, är en viktig avgörande faktor för hur ditt liv kommer att bli.

Vad kan du tänkas säga till dig själv? Jag räcker inte till? Jag är nog lite dum? Jag klarar inte av detta?
Varför ger jag inte upp nu? Jag har inte rätt kropp för det? Det här är alla exempel på ord som har förmågan att förminska människors liv - även ditt eget. Lyft dig själv - lyft andra.

Du behöver inte tro på lögnerna som du har fått höra om dig själv. Du är ett mirakel och den potential du har är större än du någonsin kan förstå. Jag skulle verkligen vilja uppmuntra dig att ta dina ord seriöst. Utveckla ditt ordförråd och för varje nytt ord ser du nya möjligheter. Lyft och inspirera andra människor men var samtidigt försiktig med vad du säger.

För ord har verklig makt att förändra historiens gång. Var också noggrann med de ord du bestämmer dig för att lyssna på. Varje konversation är antingen en blomma eller en ogräs i ditt sinne.

Var försiktig med hur du talar med dig själv för denna interna dialog bestämmer din riktning i livet. Du har möjligheten att förändra långsiktigt. Du har potential att vara en person som lyfter andra människor, du kan inspirera och hjälpa andra att lämna mörker och gå in i ljus. Du kan vara orsaken till att någon vågar leva ut sina drömmar och önskningar.

Allt kan börja med dina ord.

Kommentarer

Populära inlägg