Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering 2019 januari


Världen är lite upp och ned i familjen Pennings konglomerade investeringsgrupp. Sedan årsskiftet har OMXS30 rusat med över åtta procent. Där har vi inte alls hängt med utan januari är plus minus noll för oss - eller i reda pengar 56 kronor plus! Vissa investerare nollställer sina beräkningar vid årsskiften och lägger gammalt groll bakom sig, något jag kallar självbedrägeri. Åtminstone ett rullande tolv är att föredra är min åsikt. Då ser det trevligare ut.

I mitten av november gjorde jag patron ur i Avanza och la mig likvid. I slutet av december investerade jag mindre summor i ädelmetaller och jag känner mig konfident så här långt. I min värld så har inget förändrats under januari utan vi är fortsatt i en nedåtgående trend - bear market.


Då jag är för feg för att blanka letar jag istället andra avkastningskällor - bland dessa finns allt från Lendify till Tessin. Min diversifiering är nu ovanligt hög för att vara mig. Vad finns det då att säga om januari?

Vi sparar i tre delar: amorteringar, kortspar och långspar. Sammantaget är målet för 2019 att dessa belopp sammantaget ska uppgå till 53 % av inkomsterna. Detta nådde vi inte vilket beror på att det korta sparandet blev noll kronor. Dessa pengar togs till att finansiera några olika barnrelaterade kostnader som är planerade att tas igen under våren - egentligen en bokföringsfråga. Både långspar och amorteringar nådde plan, däremot. 14 % av inkomsterna ska gå till amorteringar och 23 % till långsiktigt sparande. Utfallet blev 13 % respektive 28 %.

I reda nyckeltal blev utfallet:

  • Sunny Days +2,57 % (plan +0, 25 %)
  • Loan Days -0,02 % (plan -0,34 %)
  • Amortering/inkomst 13 % (plan 14 %)
  • Långsiktigt sparande/inkomst 28 % (plan 23 %)
Prognosen för helåret 2019 är:
  • Sunny Days +21,69 %
  • Loan Days -3,84 % 
Prognosen sedan 2011 landar för 2019 på:
  • Sunny Days +241,53 %
  • Loan Days -23,38 %
Prognosen är att vi under 2024 kommer att ha mer kapital än skulder. Vi räknar aldrig in bostaden som en finansiell tillgång så det innebär i teorin en betald bostad. 


2029 som planen avslutas är året då jag och frugan fyller 62 om vi lever och har hälsan. Planen säger oss idag att vårt kapital då uppgår till 217 % av skulderna. Väljer vi då att sluta arbeta räcker pengarna under 15 år till att täcka 29 % av våra slutlöner om vi räknar på noll kronor i avkastning från den dagen. Ja, säljer vi huset och flyttar till mindre blir det helt andra belopp.

Det finns en delplan som innehåller att under åren fram till 2029 gå ned i arbetstid till först 90 % sedan 80 %. Detta finansieras via lönerevisioner och en mer stringent budget då barnen flyger ut under denna tid.

Om någon tycker att detta ser bra ut kan jag säga att jag räknar på 3 % i årlig avkastning vilket jag ser som mycket lågt. Så det ser ljust ut.

Kommentarer

Populära inlägg