Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Sju generationer


En svår mansförkylning och jag drömmer feberdrömmar. Inatt var det en fasa. Det visade sig att Håkan Hellström styrde i Sverige. Han var mycket maktfullkomlig och tvingade diverse påhitt på folket. Varje morgon var alla tvungna att i lotusställning meditera allt medan Håkan satt på en skärgårdsö med sin fru på samma sätt. Det värsta var nog ändå att när jag vaknade insåg att det kanske ändå varit bättre med Håkan som svensk ledare med tanke på verkligheten. När blir plötsligt en mardröm en önskedröm?

Hur är vår samtid? Klimathotet är reellt samtidigt som man bråkar kring orsakerna. Oavsett är det ett faktum att vi går emot svårare tider i väder och vind. Ego och cynism finns hos alla men i olika omfattningar men med en dåres envishet och som förälder vill jag fortsätta att göra så gott det går. Jag gör troligen för lite. Vi lånar av våra barn. Och jag tycker att så som vissa indiankulturer såg på livet är stor klokskap - att varje viktigt beslut ska ses i ljuset av hur det påverkar sju generationer framåt.

Enligt gammal sed berättas om hur de vise i stammen fattade beslut som hade betydelse för stammens framtid på en princip som kallades för de sju generationernas vägledning. Den principen bygger på insikten om att allt hör samman - människan och natur, verklighet och andevärld. Indianerna insåg att allt vi gör påverkar allt och alla i många generationer och att den nu levande generationen har samma ansvar för kommande generationer som tidigare haft för den nu levande.

I allmänhet anses en generation vara i genomsnitt omkring 25 år lång, från förälderns födsel till ett barns födsel. Vi godtar också i allmänhet att längden på en generation var närmare 20 år förr i tiden, när människor gifte sig tidigare och den sannolika livslängden var kortare. Men sju generationer är oavsett mer än etthundra år. Min känsla är att mycket lite vi gör idag berör mer än fem eller tio år framåt i tiden.

Men vad kan vi själva göra? Allt börjar där. När du ska fatta ett beslut, oavsett om det är ett litet beslut som kanske bara handlar om dig själv just nu, eller stort och livsavgörande beslut som berör många fler - varför inte låta de sju generationerna vägleda dig? Tänk utifrån insikten om hur tidigare generationers beslut påverkat vår verklighet idag. Tänk noga igenom hur de långsiktiga konsekvenserna av ditt beslut kan påverka ditt eget liv, kommande generationer samt hela vår värld.

Försök att så aktivt som möjligt väga in de värderingar som för dig symboliserar kärlek och omtanke om ditt liv och alla andra människor. Fatta inte dina beslut enbart baserat på kortsiktiga yttre belöningar och materiellt vinnande. Låt dig vägledas av din verkliga visdom baserat på de sju generationernas vägledning. Låt dig vägledas av insikten om att de beslut du fattar även påverkar dina barn, barnbarn och deras barns framtid, den framtida miljön och hela vår världs framtid.

Gör dina val som de gamla indianerna gjorde och fyll ditt liv med harmoni, medvetenhet och skapa därmed den energin i ditt liv som ger dig styrka att uppfylla alla de mål och visioner som är ditt syfte i livet.

Kommentarer

Populära inlägg