Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Nutidsego


Få av skulle vilja träffa vårt framtida jag och ställas till svars för de beslut vi tog eller inte tog genom åren. Att bereda vägen åt sig själv är människan inte bra på - vi är egoistiska och vill ha allt nu. Sådan är vår natur och endast rationella veton kan förhindra att vår reptilhjärna löper amok. Det är inte brist på självkontroll utan så din hjärna fungerar. Detta har hjälpt oss genom evolutionen så det ska vi också vara tacksamma över.

Så varför sparar inte människor till sin framtid eller sin pension?

Över hela linjen lever ju människor längre. Logiskt sett behöver vi mer pengar för att leva bekvämt i under åren efter arbetslivet. Varför spenderar folk idag på bekostnad av sitt framtida välbefinnande?

Vår natur visar att vår hjärna är mer aktiv när vi tänker på den nuvarande situationen och mindre när vi tänker kring framtiden - det känns inte helt ologiskt, eller hur? Än mer intressant är att hjärnan identifierar sig mer med sitt nuvarande jag än ett framtida jag. Detta betyder att vi ser vårt framtida jag mer som en främling än som oss själva.

Praktiskt sett innebär detta att när du tänker kring dig själv om en månad, ett år eller ett decennium så anser din hjärna att det troligen inte är du - så varför spara till någon annan? Det är ju mina pengar! Våra hjärnor är kopplade för att sätta vårt nuvarande jag först. Problemet kan kännas oöverstigligt för slåss inte bara med vår viljestyrka utan även vår biologi.

Vi njuter av de mycket konkreta, omedelbara fördelarna med våra handlingar här och nu medan någon annan, nämligen du själv i framtiden, lider av de hypotetiska, avlägsna konsekvenserna. Som ett resultat av det ser våra beslut kring nu och sen väldigt olika ut.

Vi kan förbinda oss till mycket - så länge det är vårt framtida jag som får ta smällen. Vi är mycket mer generösa med vårt framtida jags tid och energi än här och nu i stunden. Visst låter det bekant?  När var senaste gången du åtog dig något nytt trots ditt redan överbelastade schema? Kanske var du motiverad av spänningen till en ny utmaning på jobbet eller av det sociala trycket? Vad som än var fallet var det ett antagande att ditt framtida jag har en större kapacitet och motivation än du här och nu. När det väl blir dags att faktiskt göra det vi åtagit oss prioriterar vi återigen vår nuvarande komfort framför framtida välbefinnande. Och när vi tänker på uppgifter som behöver göras skapar vi ofta upplevelser om hur svårt, smärtsamt eller tråkigt dessa uppgifter kommer att vara.

Vi tror att imorgon kommer att vara annorlunda. Vi tror att vi kommer att vara annorlunda imorgon.  Därmed prioriterar vi vår nuvarande situation oavsett följderna för det framtida jaget. Vi är experter på att lura oss själva - vi säger inte att jag ska aldrig gå till gymmet utan istället jag ska gå på gymmet imorgon. Genom att överföra det nuvarande obehaget på den abstrakta och avlägsna bilden av vår framtid kan vi lindra trycket kring vad det än är som vi inte vill göra. Vi känner omedelbar lättnad.

Naturligtvis blir det framtida jaget snart det nuvarande jaget och vi är kvar i att hantera det vi undvikit i det förflutna liksom våra känslor av skam, skuld och oro. Vi övertalar och förutser sedan på våra åtaganden. Då straffar vi oss själva för denna förhalning och skapar ytterligare negativa känslor kring de följande uppgifterna framför oss. Så fortsätter cykeln av alltmer negativa känslor och ytterligare förhalning.

Kan man göra något? Jo, det är helt enkelt så ditt nuvarande jag har fördelar i det psykologiska kriget med ditt framtida jag. För det första kan du vara säker på att ditt framtida jag kommer att tänka och agera på exakt samma sätt som ditt nuvarande jag gör. Det betyder att du har full kännedom om ditt framtida jags svagheter och kan förutse ditt framtids jags handlingar och fulspel med rimligt hög noggrannhet. Du kan anta det värsta när det gäller ditt framtida jag och därmed förbereda dig bättre.

Ditt nuvarande jag kan göra ett antal saker för att göra ditt ditt framtida jags liv enklare. Fixa det som ditt nuvarande jag inte vill göra: ställ in automatiska sparanden är ett exempel. Förebered dagen innan de arbetsuppgifter du ska göra - öppna alla program du ska använda och sätt datorn i viloläge så att ditt framtida jag direkt får upp dessa på skärmen. Om du vill äta hälsosammare förbered hälsosamma måltider som är enkla att ta med eller laga till. Servera ditt framtida jag enkla lösningar.

Gör samtidigt det så obekvämt som möjligt för ditt framtida jag att göra de saker som ditt nuvarande jag vill göra ofta och gärna. Installera appar som blockar Facebook, använd en sadistisk väckarklocka för att komma upp på morgonen till det där träningspasset. Avbryt nyhetsbrev och blockera webbsidor som du gärna shoppar ifrån.

 Övertyga ditt nuvarande jag att ditt framtida jag faktiskt är du. Ett sätt är att skriva ett brev till eller från ditt framtida jag. En studie publicerad av Hershfield tillsammans med flera andra samarbetspartners fann att personer som skrev ett brev till sig själva 20 år i framtiden var mer benägna att träna under de följande dagarna jämfört med en grupp som skrev till sig själva bara 3 månader in i framtiden.

En annan taktik för att överbrygga klyftan mellan din nuvarande och framtida själar är att få framtiden att verka närmare. En studie utförd av forskare vid University of Michigan och University of Southern California fann att när människor tänker på framtida händelser kring dagar snarare än år så känns händelserna som om de händer tidigare. När deltagare blev ombedda att överväga en avlägsen händelse som pension sparade de som fick höra att det händer om 10 950 dagar fyra gånger mer pengar än de som fick höra det skulle hända om 30 år. Börja med att överväga din tid i dagar och inte i år! Oavsett vad dina långsiktiga mål kan vara - att komma i bättre form, starta eget företag, skriva en bok - tänk på tidsfristen så som dagar i stället för månader eller år.

Kommentarer

Populära inlägg