Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Följ med din tid


Jag vill diskutera med dig kring tiden. Förhoppningsvis kommer jag att kunna uppmuntra dig att göra några grundläggande förändringar på hur du spenderar din tid och det värde du sätter på din tid.

Din tid är den mest värdefulla tillgång som du har och det som gör den så värdefull är det faktum att du verkligen inte vet hur mycket du har. Du kan vara hälsosam och hurtig och ändå bli överkörd av bussen. Det är den ultimata utmaningen att pressa så mycket liv som möjligt från varje ögonblick till den sista dagen när tiden är slut.

Stoicismens mästare Seneca skrev att du får inte tro att en man har levt länge bara för att han har vitt hår och rynkor, han har existerat länge men kanske inte levt länge.

För det är enorm skillnad i att leva eller att existera. Att leva vrider din tillvaro från kvantitet till kvalitet. Du slutar att oroa dig kring hur mycket tid du har kvar. Du börjar istället fokusera på hur mycket liv som finns i varje minut och timme och sen upptäcka att döden inte är så skrämmande.

Det handlar inte om att leva ditt liv på steroider och jaga in så mycket som möjligt under din levnad. En bucket list med femtio, hundra eller tvåhundra göromål är helt fel i det hänseendet. Nej, det handlar om att välja att leva fullt ut i allt du gör.

När du är på jobbet - var på jobbet. När du unnar dig en lat lördag - ha en lat lördag. Om du spenderar tid med dina vänner, lägg undan telefonen och var där med dem i stunden. Fokusera på var du är och vad du gör. Om du diskar - säg till dig själv: här står jag och diskar. Känn löddret på händerna och det varma vattnet.

Att leva ger konsekvenser. Av denna orsak kommer du behöva att säga nej till saker och du kommer att behöva börja med att vara avsiktlig kring var, när och med vem du spenderar din tid. Du behöver vara rädd om din dyrbara tid, helt enkelt. Om du ska spendera tid på något eller någon måste du se till att du får en tillräcklig avkastning. Vad ger dig värde i ditt liv? Vänner? Familj? Pengar? Dina val.

Så enkelt, så svårt, så mänskligt.


Kommentarer

Populära inlägg