Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

I sadeln


Att fortsätta göra saker som är dåliga för oss, om och om igen. Är det dumhet? Eller obetänksamhet? Jag lutar mot det senare. För vi har alla varit där. Hur många gånger har vi inte gjort samma sak och med samma usla resultat? Vi har därför ett behov av att hålla ett öga på det som blir fel och rätta till det längs livets väg.

Du behöver gå ned i vikt men lyckas inte neka dig själv chokladkakan. Du skvallrar om människor fast du vet att du inte borde. Du ljuger om småsaker för att undvika de minsta konfrontationer trots att det är rätt väg att gå. Och betänk så mycket energi du lägger ned på alla dessa likartade försök - om och om igen.

Jag är förtjust i uttrycket adapt and overcome - var följsam i ditt angreppsätt av problem. Och när har du egentligen misslyckats? Jo, då du ger upp för gott. Innan dess existerar inget misslyckande utan bara en ny erfarenhet du kan använda dig av - ja, om du inte dog på kuppen, det vill säga.

Faller du av hästen så upp igen. Det väsentliga är att du försöker igen. Det viktiga är att du söker efter nya strategier för att klara av goda vanor och bekämpa dåliga. Vi behöver misslyckas så varför vara rädd för det? Ett litet barn som försöker lära sig att gå ger inte upp trots otaliga fall och snubblande. Barnet provar igen för ett misslyckande är inte en dålig sak. Och barnet jämför sig inte heller med andra bebisar.

Du ska inte heller jämföra dig med andra. Du ska vara nöjd med vetskapen att du varje dag försöker att bekämpa dina laster och korrigera dina fel. Ingen är perfekt och ska heller inte bli - bara lite bättre allt efter. Vi har alla vår egen personliga livsresa som bjuder oss olika utmaningar. Och på den ska vi leva med en strävan att bli en bättre version av oss själva.

Allt livet ber oss om är att vi ska göra mätbara framsteg inom en rimlig tid. Det är allt. Vi behöver inte uppnå andras beundran i storverk. Om du inte lyckas så försök igen. Om du faller tillbaks i dåliga vanor så tar du ett nytt omtag och försöker igen - på ett nytt sätt.

Du var kanske rökfri i en vecka och sedan tog du ett bloss igen. Du shoppade inte loss på en månad men föll sedan i en realisation. Analysera, konstatera och skapa en ny strategi. Du lyckades ju i en hel vecka och en månad! Du är därför en bättre version av dig själv! På det igen!

Börja att leva nu och räkna varje dag som ett liv för sig.

Seneca

Döm mig inte efter mina framgångar. Döm mig efter hur många gånger jag föll och reste mig igen.

Nelson Mandela




Kommentarer

Populära inlägg