Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Kröning


I dagens filosofiska djup finner jag livskraften i dina pengar. Du byter din dyrbara tid mot pengar. Pengar som därmed har ett lika stort värde som den tid du förbrukat i deras intjänande. Men till skillnad från din livstid som sakteliga rinner bort finns det en livskraft i dina slantar - de har förmågan att bli något mera. Kan pengar leva?

En tjänad krona är levande, vibrerande, fylld av löften, drömmar och idéer - så länge du inte konsumerar den.

När du förbrukat din krona på konsumtion är den död. Likstelheten infinner sig direkt. En konsumerad krona kan inte göra mer för dig, den har tappat sin lyster, sin förmåga och kraft. En ny, levande krona kostar dig delar av ditt livsspann.

En krona med liv har förmågan att kröna nya levande slantar. Kronor som investeras målar ett släktträd där nya kronor föds i nya led för att i sin tur bringa liv till nya kronor.


Kronor i ett släktträd dör aldrig utan sätter nya barn till livet i en evig dans. En enda arbetsdags timmar på ditt jobb kan på sikt vara värd hundratusen kronor. Eller mer. Är det inte värt att beakta?

Vi borde alla värdesätta vår tid så som vår högst värderade skatt. Du kan inte investera i tid. Du kan inte skapa nya timmar genom att spara på dem. Tiden är obeveklig och struntar i vad du gör med den. Däremot, de pengar du tjänar kan bli värda precis hur mycket som helst - bara du låter så många som möjligt av dem slippa avlivning mellan löningarna.




Kommentarer

Populära inlägg