Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mentalpatient


Vardagsutmaningar erhålles ofta om inte dagligen. Vår tvättmaskin gick sönder. En kvalitetsmaskin som tvättat det mesta genom post femton år. Den har inte knotat men nu ville den inte ställa upp mer. Familjen Penning kan inte mer att buga och bocka för insatsen.

Nu återstår beslutet - prova reperation eller köpa en ny maskin. Vännen Prisjakt på nätet gör gällande att en ny maskin av samma märke men modernare och med energiklass A+++ går att finna för 3 390 kronor hos Elfynd i de småländska skogarna, företaget som tar in produkter med skadad kartong och packar upp och undersöker. Möjligen kan en maskin ha någon repa men aldrig i synlig front och full garanti får man. Beslutet blir att pensionera den gamla maskinen.

Många människor tar en slant från sitt buffertkonto för att finansiera en sak de behöver. Andra tar en kredit eller köper på avbetalning. Familjen Penning gör inte så - vi tar en fjäder från Guldhönan.

Vi har inga olika konton för buffert och sparande. Ett antal olika konton beroende på risknivå är allt vi sparar i - inga buffertkonton men obefintlig ränta. Jag är inte mycket för att resonera kring om, ifall att eller kanske. Tvättmaskinen kunde fungerat ytterligare fem eller tio år så varför låsa upp slantar som inte arbetar? När olika konton får ett namn likt semesterkonto, barnsparkonto eller buffertkonto är detta vanlig mental bokföring eller för klåfingriga ett personligt skydd att inte sno pengar i barnens spargris. Alla pengar har lika värde - de kan alla ligga på samma konto. Det är bara hur du bokför dem som är intressant.

Vi har flera olika konton hos Lysa med blandade riskprofiler. Här finns också ett, låt oss kalla det  buffertkonto, men som samtidigt är ett långt sparande. Om inte en hushållsmaskin går sönder så är det ju bra, då behöver vi inte hantera detta utan pengarna kan i lugn och ro arbeta vidare. I annat fall rycker vi av en eller annan fjäder från Guldhönan. Det behöver inte vara svårare än så. Alla beslut kring vart pengar ska gå görs när behoven uppstår.

Men hur undviker man att gå bananas och inte rycka fjädrar i tid och otid? Jo, det är enkelt och stavas You Need A Budget - världens bästa privatekonomiska verktyg enligt mig. Använder du detta kan du i princip ha alla pengar du äger i en hög på golvet eller på ett enda konto. Detta fungerar eftersom YNAB inte bryr sig ett skvatt om var du har dina pengar utan enbart vart du kategoriserar dem - varje krona du har ska ha ett jobb. Mynten i plånboken och de digitala pengarna på ISK - alla ges de ett syfte.

Så familjen Penning har ett antal slantar vars arbete just nu är att skapa fler slantar. Avkastningen bokförs varje månad, ja - även förluster så klart. När sedan det pockas på att köpa en tvättmaskin, då allokeras några kronor vidare till just detta arbete - att konsumeras upp. Inte kul men så kan det vara.

Som synes arbetar jag numera sakta men säkert mot att förenkla privatekonomin till att ha några få samarbetspartners i sparande och investeringar. Det ska vara enkelt och det ska gå snabbt att få en överblick.

Ingen ersättning har utgått ifrån några nämnda företag utan mina rekommendationer baseras på mitt eget arbetssätt och sparande.

Kommentarer

Populära inlägg