Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bra saker


Jag läste att jag troligen är intelligent. Att glömma vissa saker är en sådan indikator. Möjligen är jag till och med ett geni. Glömmer bort var jag lagt läsglasögonen gör jag hela tiden men aldrig att jag tappar bort min mors födelsedag. Två sorters kom-ihåg handlar det om, nämligen. 

Syftet med människans minnen är inte att minnas konkret information under längre tid. Forskare menar istället att det viktiga är att maximera intelligent beslutsfattande. Detta genom att minnas det som är viktigt och relevant och släppa greppet om vad som inte är det. Det är viktigt att hjärnan glömmer irrelevanta detaljer och istället fokuserar på det som faktiskt hjälper den att ta beslut i den verkliga världen. Om du försöker navigera dig genom livet och hjärnan konstant tar fram motstridiga minnen blir det svårare att ta rationella beslut.

Med andra ord har inte evolutionen format våra minnen för att kamma hem vinsten i Vem Vet Mest  utan för att ta intelligenta beslut. Sådana beslut var säkert bra genom vår evolution. Bra beslut ger oss bra saker - till och med när förutsättningarna är mindre bra.

Bra beslut i kombination med en bra attityd och du är närmast oövervinnelig. Vad som står i vägen blir vägen - what stands in the way becomes the way - så som Marcus Aurelius en gång skrev i sin bok Meditations. Betänk att tråkigheter kan bli en hävstång mot något riktigt bra.

När du sitter fast, är i en trist verklighet eller helt saknar kontroll över situationen - bara gilla det, för det är det som kallas livet. Ibland går det uppåt men också utför när vi minst så önskar. Det spännande är att vi inte vet vad för bra saker som kan komma ur det trista. Till och med våra värsta erfarenheter eller våra mest fruktansvärda upplevelser eller förutsättningar kan ha varit för det bästa. Vi har alla möjligheten att förändra det som är i vägen - till vägen.

Kanske har du en svår tid i ditt förhållande. Eller att jobbet sliter ut dig. Möjligen funderar du på vad du ska göra med ditt liv. Eller hur du ska stötta ditt barn i dess svåra situation. Allt detta är tuffa ting och bara ett urval av vad våra livsdagar kan kasta i ansiktet på oss. Och det riktigt besvärliga är att vi förmodligen inte kan lösa alla dessa problem. 

Det intressanta är att dina problem, mina problem och alla andras inte är nya. De är inte olika de bekymmer som människor genom århundradena brottats med. Och alla dessa erfarenheter som byggts upp över generationer finns där för oss. Vi kan få hjälp och råd och den finns i filosofin. Filosofi ger de klokaste råden till mänskligheten - inte kognitiv beteendeterapi eller livscoacher. Så låna en bok på biblioteket i ämnet och spara pengar på kuppen.

Vi tror oss vara civilisationens krona. Vi tror att vi vet bättre än någon människa genom historien. Jag vill hävda att så inte är fallet. Vi har glömt bort mycket av det som en gång lärdes in och lärdes ut. Det mänskliga sinnet skiljer sig föga från tio, tjugo eller femtio generationer tillbaka, vi fungerar ungefär likadant. 

Filosofi är ett grekiskt ord som betyder kärlek till visdom. Filosofin är en av de äldsta vetenskaperna och handlar om konsten att resonera riktigt. Människan ställs ofta inför problem som inga läroböcker har lösningar till och sådan problemlösning kräver filosofiska färdigheter. Studier i filosofi lär människan att tänka kritiskt och strukturerat och med denna autonomi följer även tolerans för oliktänkande utan att man för den sakens skull accepterar eller stöder bristfälliga resonemang. Sådana färdigheter är av fundamental vikt för det civiliserade samhället. 

Lite klokare och lite intelligentare blir du. Och kanske lite mer glömsk.


Kommentarer

Populära inlägg