Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Min stora dag


Varje dag ska vara en stor dag. I våra korta liv som är likt en blixt mellan två eviga mörker. Vi behöver fylla dem med vad som är meningsfullt för oss. Så vad kan en stor dag innehålla?

Min Stora Dag är en organisation som uppfyller önskningar och skapar viktiga pauser för barn och unga i Sverige med allvarliga sjukdomar och diagnoser. För ibland behövs något mer än mediciner och behandlingar. Det behövs något som ger kraft och glädje nog att orka fortsätta kämpa. Min Stora Dag finns för dessa barn.

Min Stora Dag är icke vinstdrivande och får inga statliga eller kommunala bidrag utan drivs helt med insamlade medel från privatpersoner, företag, föreningar och andra stiftelser. Volontärer och sjukvårdspersonal är en mycket viktig del av verksamheten.

Visionen är att alla 200 000 barn och unga med allvarliga sjukdomar och diagnoser i Sverige ska få en Stor dag. Under 2019 kommer Min Stora Dag genomföra nära 5 000 Stora Dagar.

Jag arbetar fem dagar i veckan i en relativt sett viktig verksamhet för samhället. Men inte fullt tillräckligt. Jag vill ha en större dag och skapa fler stora dagar. Mitt problem är att orken inte räcker till efter arbetsdagarna och helgerna är i sig korta och fylls med det som hör livet till i övrigt - allt från tvätt och städ till underhåll av huset.

En ledig dag per vecka. En stor dag.

Där jag inledningsvis bara vill vara lite mer mig själv. Landa in och tänka till. Sedan skapa kreativitet - göra musik, skriva texter, träffa mina föräldrar, hinna med familjen lite mera.

Och sedan. Sedan det här med att hjälpa andra. Jag vill engagera mig i Min Stora Dag. Det är rätt riktning. Att ge tillbaka mera. Jag kan bättre. Vi kan alla lite bättre.

Om du anskaffar dig en egen stor dag - vad skulle du fylla den med?


Kommentarer

Populära inlägg