Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Täta hinken


Inkomster och utgifter - den enkla beskrivningen av en privatekonomi. Pengar kommer in och pengar försvinner. En ekonomi som blöder läcker ut mer pengar än vad som kommer in. Motsatsen är vägen mot ekonomisk frihet. Detta stora flertalet svenskar, däremot, har en privaekonomi i balans, det som innebär att man lever från lön till lön - vilket egentligen är en mycket riskabel balans.

Verkligheten är mer komplicerad med löner, bidrag, lån, bolån, krediter och avbetalningar. Det är svårare att få en klar bild över sin privatekonomi. Det är lätt att glida in i en lånefälla som åderlåter inkomsterna till den grad att inget blir över till nödens torft. Hade jag varit en ung vuxen idag, istället för på 80-talet, hade jag varit en kandidat för Lyxfällan.

Jag brukar lyssna på Jan och Carolines blogg och lånade deras bild över vart inkomsterna skulle kunna ledas i en privatekonomi för att sänka sin risk. Pedagogiskt visar man fyra hinkar där den första hinken, bufferten, är något som alla talar om men få har. När denna hink är säkrad är det möjligt att med överskottet investera i hela tre olika hinkar.

Principen är dock enbart gällande om du genererar ett överskott i din privatekonomi - du får pengar över när allt är betalt. Jag känner många, och jag menar många, som runt den tjugonde inte har fler kronor kvar och suktar efter löningsdags.

Lön vs Utgifter
Så vi har egentligen först en löningshink. I den rinner allt från lön till avkastning ned. Den hinken har ett antal hål som kan liknas vid månadens räkningar, kostnader och liknande. Finns det många hål i en hink kallas det såll eller kanske durkslag - det spelar ingen roll hur mycket du tjänar eller drar in utan allt tar slut snabbt och resolut.

Det är här kraften ska sättas in - se till att täta hinken så mycket det går. Det är lösningen på alla ekonomiska bekymmer. Sedan är privatekonomin ett självspelande piano.

Familjen Penning har inte fyra hinkar. Vi har inte ens en bufferthink värd namnet. Vi har istället hårddragit och kastat bort all mental bokföring och har alla pengar i olika avkastande nivåer. Årslöner på banken är inte vår melodi - aldrig pengar utan avkastning.

Oförutsett uppkomna kostnader, vad de nu må vara, hantera vi med en 45-dagars kredit. Behövs sedan pengar utöver inkommande löner till att reglera krediten hinner vi enkelt att ta ut pengar ifrån någon av investeringarna.

Vi vill göra det så enkelt det går. Hur gör ni?

Kommentarer

Populära inlägg