Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Torrsim


Att öppna dörrar är min melodi. Jag öppnar än den ena, än den andra. Så fungerar jag - jag skapar möjligheter genom att skapa förutsättningar, har alltid gjort.

Ett exempel kan vara att söka jobb. Jag kan trivas jättebra där jag arbetar men ser jag ett möjligt intressant jobb så söker jag det. Det kan vara så att mina kvalifikationer inte alls stämmer och jag aldrig blir påtänkt - men jag öppnade dörren.

Just nu är jag i funderingar. Läget ser ut som så:

  • Jag väntar på lönebesked för året. Hur det ser ut påverkar annat.
  • Jag vill gå ned i tid om jag är på nuvarande tjänst till 90 procent.
  • Jag har sökt ett annat jobb där jag, om jag får det, får en lägre lön.
  • Dock spar jag 20 minuter restid dagligen och parkeringskostnad á 850 kronor per månad.
  • Om jag går ned i tid i höst vill jag testa någon enklare tradingmetod.
  • Finns det någon sådan?
Tanken är lite torrsim. Först hitta en lämplig metod som fungerar ungefär som så att medelst nyheter avgöra om börsen kommer att gå upp eller ned under dagen. Investera i något större papper och sedan sälja igen vi en viss uppgång. Det låter väl enkelt och bra? Men finns det en sådan enkel metod?

Jag vet de som använder sig av RSI som enda måttstock. Kontentan är den att jag inte vill ägna för mycket tid åt det här utan möjligen automatisera. Kanske köpa ett papper och sedan sätta en stopploss och lämna byggnaden.

Antagligen är det inte ens lönt att ge sig på något sådant här men oavsett tänkte jag torrsimma i ämnet och göra allt på papper och se hur det kan te sig. Finns det någon därute som gör något liknande? Vad jag vet är att många som börjar enkelt snart snärjer in sig i avancerad trading och snart är det ett heltidsjobb. 

Så, är det ens lönt att försöka hitta någon enkel metod som fungerar?


Kommentarer

Populära inlägg