Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Det du vet är vad du har


Om du förlorar allt av materiellt värde, hur skulle du reagera? Alla dina pengar, ditt hus och din bil. Bara borta. Skulle du bli modfälld, arg eller uppgiven? Ingen bra idé.

Det betyder inget alls, egentligen. Du skaffade ju de här pengarna en gång tidigare. Du vet uppenbarligen någonting och kan då göra det igen. Du är inte den första att förlora allt. Kunskap är så mycket mer värt än pengar. Nästa gång kan du tjäna dem och med ny kunskap behålla dem.

Alla kan ärva pengar men alla kan inte tjäna dem. Det är mycket viktigare att vara en klok person än en rik person. En klok person kommer alltid att hitta vad denne behöver. Men en rik person utan kunskap kan ofta inte ens förbli rik. Det är därför så många människor förlorar sin förmögenhet bara några år efter att de byggt den eftersom de har lärt sig hur man tjänar pengar men de saknar kunskapen för att veta hur man behåller den.

Och det här gäller inte enbart materiella ting utan i stort sett allt - du ska inte hålla fast vid ens den största förlust. Om du förlorar synen eller en lem, om du tappar förmågor eller drabbas av sjukdom - acceptera det och gå vidare. Ingen vill hamna där men en förlust blir ett nytt nu med nya förutsättningar. Livet är som livet blir och det är ett enda, kort eller långt.

Att arbeta med rikedom i sinnet i första hand - eftersom det är det enda du kan kontrollera. Jag tänker på en sådan person som Nelson Mandela som tillbringade 18 år i en cell på fängelseön Robben Island. Han var fysiskt en fånge men fri i sinnet. Han kom ut med visdom, karaktär och moralisk styrka trots de svåra, mörka åren. Mandela är verkligen en förebild i det hänseendet.

Döm mig inte utifrån mina framgångar. Döm mig istället utifrån hur många gånger jag föll - och reste mig igen. Kloka ord ifrån Seneca.

Kommentarer

Populära inlägg