Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lös det


Mer än hälften av Familjen Pennings Guldhönan© befinner sig numera i en sparrobots vårdnad, nämligen Lysa. Varför sparrobot och varför just Lysa? Det är en kompott av olika skäl och orsaker.

Varför jag väljer en tjänst så som Lysa är min insikt kring oförmåga, tillgänglighet till fonder och en avsikt kring tid.

Genom åren när jag investerat har jag insett att jag, liksom de flesta, inte är kallade. Trots mitt sprattlande har jag inte över tio års tid förmått att slå mitt jämförelseindex. Ibland gick det fantastiskt bra och sedan kunde det gå rejält uselt. Därtill finns inte intresset i tillräckligt stor omfattning, inte minst eftersom jag lönearbetar och tiden inte heller finns där. Så det landade i den gamla devisen: om du inte vet vad du ska köpa, köp då allt. Det innebär indexfonder.

Det är möjligt att bygga ihop sin egen portfölj med både index- och räntefonder med en risknivå som passar dig själv. Abert är tillgängligheten - alla de fonder som du kanske vill ha med i din portfölj kan du inte nå via en svensk tjänst. Är strävan att din portfölj ska spegla världsmarknaden blir det lurigt och tidskrävande. Jag slipper sådana bekymmer med Lysa. Jag sparar även tid.

Många aktörer vill nu vara med och sno åt sig en bit av kakan med automatiska investeringar. Jag tror att Danske Bank är den senaste med sin sparrobot June. Även Collector Bank är ganska ny med sin BetterWealth. Så varför Lysa och inte någon av alla konkurrenterna?

Lysa är en tjänst, liksom alla andra sparrobotar, och jag måste därmed betala för den. Detta är minst sagt en viktig punkt i alla investeringar men i synnerhet när det gäller index- och räntefonder. Här är Lysa billigast på den svenska marknaden med 0,24% i maximal årlig avgift, därutöver tillkommer gängse fondavgifter. Avgiften varierar mellan 0,35 till 0,65 % hos konkurrentern där BetterWealth är klart dyrast.

Viktigt är också hur bra man lyckats med att förhandla fram fondavgifterna samt vilka ingående fonder är. Här sticker inte Lysa ut på samma sätt men är likväl bland de bästa med 0,12 till 0,15 %. Nordeas tjänst Nora är här klart dyrast med 0,59-0,79 %. Men det är ingående fonder som avgör den faktiska kostnaden så en exakt jämförelse är i princip omöjlig att göra. Har du en hög andel räntefonder är det exempelvis väldigt dyrt med Danske Banks tjänst. Fortsatta förhandlingar med ingående fonder är dock något som alla tjänster bör jobba hårt med och att redovisa dem noga! Opti är en fondrobot som jag skulle kunna tänka mig att komplettera med då man har med råvaror som tillgångsslag. Och det finns så klart stora utvecklingsmöjligheter i själva tjänsterna, vill jag hävda.

Kritiken mot robotrådgivning är ofta att man inte slår index och att sparare vill vara aktiva själv. Men jag anser att alltför många överskattar sin egen förmåga att skapa god avkastning. Flertalet av dessa borde se sparrobotar åtminstone som ett bra komplement i sitt sparande.

Jag har inte uppburet någon ersättning för denna text från någon av nämnda tjänster eller banker.






Kommentarer

Populära inlägg