Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering 2019 juli


Svalare. Tack så mycket. Några riktigt förfärliga dagar med hög luftfuktighet och hetta. Jag lever inte då, jag försöker överleva. Jag har också insett att semestra i länder med sådant klimat inte lockar mig längre. Sol, javisst. Men tjugofem grader varmt räcker mer än långt.

Semestern är halvvägs. Känns bra och dåligt, samtidigt. Eftersom jag är ledig är jag nöjd men jag bygger heller inget nytt liv och leverne eftersom ekorrhjulet väntar där borta, ungefär två veckor fram i tiden. Funderar mycket på min nittioprocentstjänst i september. Hur kommer det att bli? Kommer det ett dåligt samvete på posten?

Juli är nästan över och det blir avstämning innan brytdatum. Lönen var god och 50 % av den gick till sparande (39 %) och amortering (11%). Av sparandet var 33 % långsiktigt sådant. Det jag på skoj kallar Sunny Days späddes på och ökade med 3,67 % och av detta var 0,78 % värdeutveckling. Jag har sporrats på nytt att försöka nå den första miljonen före årsskiftet. Förändringen slutade på 28 867 kronor plus.

Lånen steg åter i det som är den korta krediten, slantar som betalas varje månadsskifte, och Loan Days steg med 0,67 %. Den totala balansförbättringen mellan lån och kapital slutade därmed på 12 446 kronor vilket är i sin ordning i semestertider.

Jag har ett nytt mätbart mål, som egentligen är tätt knutet till alla övriga nyckeltal, som jag döper till Delmålet och är att kapitalet når 2 miljoner kronor. Detta nyckeltal ligger nu på 40,81 % jämfört med 35,65 % för ett år sedan. Nyckeltalet i sig handlar bara om att både jag och frugan kan anses vara kapitalmiljonärer, inget annat.

Pension Days klättrar vidare in i framtiden. För ovanlighetens skull har premiepensionen minskat i värde men överbryggas av tjänstepensionens uppgång och månaden landar på 0,5 % upp i totalt värde, totalt 17 111 kronor. Fördelningen är nu 57 % inkomstpension, 34 % tjänstepension och 9 % premiepension.

Så snart som det nu är möjligt är Handelsbanken efter 23 år inte vår bank för bolån längre. Tålamodet med räntan tröt och det sticker i ögonen att banken ger nya kunder betydligt bättre villkor än vadd de vill ge oss. Detta innebär en förändring att vi minskar amorteringen av bolånen från 5 000 kronor per månad till 2 000 kronor. Mellanskillnaden går direkt till det långsiktiga sparandet.

Kommentarer

Populära inlägg