Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Snattare


Sommaren är inte förbi. Semestern är det dock. För försörjning och bruttonationalprodukt bär färden imorgon arla stund till kontoret, det förhatliga, det instängda. Solen fortsätter att värma men nu genom en fönsterruta som inte går att öppna för att känna brisen och dofterna från havet. Jag är fångad i en bur av landskapsarkitektens tycke och smak. Mitt oförstående för denna plats i rum och tid är total. Jag vill att alla sinnen ska få sin del av livets härlighet.

I stilla nervositet fingrar jag på knapparna som kopplats till beräkningarna av tillgångar och skulder. Familjen Penning har båda men skulderna är Goliat. Halmstrået i tillvaron är planen - planen för att bli ekonomiskt fri. Varje månad är ett game i denna finansiella tennismatch med den tärande delen av skulder och utspelas på denna plan av förhoppningar och önskningar. Men den är inte alls överdriven eller uppblåst, planen, utan välkrattad med hög trovärdighet.

Ränta är både en vän och en fiende. I lånens värld är det synnerligen oönskad. Lån och skulder är tjuvar som rånar dig på glädje nu och stjäl från din framtid. Alla lån som uppbär en räntekostnad är snattare som tar det som är ditt. Hos vår familj tar snattaren tvåtusenfyrahundra kronor ur vår ficka varje månad. Studielån, bolån och ränta på uppskov av bostadsförsäljning är beloppets innehåll.

Många betalar så mycket mer ränta än vad vi gör. Konsumtionslånen är de dyraste om vi bortser ifrån obskyra snabblån som ingen borde ta. Hur dyrt får ett lån bli? Tydligen är hur dyrt som helst, se nedan exempel.

Vid ett lån på 10.000kr. upplagt på 360 dagar med effektiv ränta på 39.00%, blir det totala beloppet att betala 13.159.00kr.. Max. eff. ränta: 1135.00%.

Konsumtionslån är dyra, de med. Inte sällan uppåt tio procent - om man följer avbetalningsplanen noga. Dessa lån står för 18 % av svenska hushålls skulder. Märkligt nog är det låntagare med höga inkomster som tog de största lånen. Är det livsstilsspöket som hoar i kulissen? Hushåll med
stora lån betalar i genomsnitt en fjärdedel av sin inkomst efter skatt i ränta och amorteringar. Tjugofem procent av inkomsterna! Det skrämmer mig.

Nya blancolån tas ofta för att lösa andra lån. 14 % av lånen används i detta syfte. De som på olika sätt förlänger sina lån ökar samtidigt också sin skuld i genomsnitt från 5 400 kronor till 12 000 kronor, det vill säga mer än en fördubbling. Vart sjunde lån har inneburit ett inkassokrav. Läs mer i Finansinspektionens rapport.

De enda lån man bör ha är studie- och bolån. Har du avyttrat en bostad med vinst kan det vara en fördel att behålla denna skuld, trots räntan på c:a 1,25 %, eftersom uppskovsräntan eventuellt försvinner på sikt. Studielån är en no brainer med 0,19 % och bolån är försvarbara i sig. Att pressa räntan på bolån är en källa för kostnadsbegränsningar.

Har du konsumtionslån som du vill bli av med pratas det emellanåt om snöbollsmetoden. Denna säger att du ska attackera de minsta lånen först utan hänsyn till räntekostnaden. Jag håller inte med utan anser det självklart att betala av de dyraste lånen först.

Kommentarer

Populära inlägg