Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En bra dålig dag


Egentligen är det förbjudet. Att ha en dålig dag. Men vad hjälper det? Jag har värk i kroppen och mår inte så bra. Är jag sjuk? Influensa kanske? Jag vet inte. Det känns som en följetång. Det tar inte slut utan har varat i veckor. Men jag vet samtidigt att jag inte ska jämföra. En bra dag och en dålig dag ska inte ställas mot varandra.

Jämförelse är glädjens tjuv. Theodore Roosevelt sa så en gång. Att jämföra med andra ska definitivt undvikas.

Jag måste alltid komma ihåg att det finns människor som skulle ge allt för att få ha min dåliga dag, oavsett värken. En kliché må vara men inte desto mindre sant. Att inse det gör mig till trots tacksam och förnöjsam istället för det motsatta. Jag har kanske mer problem och utmaningar i livet än någonsin men oavsett ska jag inte se bakåt. Förändringar är alltid närvarande och skapar både bekymmer och möjligheter. Jag kan själv välja hur jag ska ta emot det.

Marcus Aurelius sa det på sitt sätt - övertyga dig själv att allt är en gåva från gudarna. Så har det alltid varit och det är gott. På en dålig dag är kanske den gåvan något att vara tacksam för. Att se att det kunde vara värre. Att det faktiskt är värre och har varit värre för så många människor genom tiderna. Min dåliga dag skulle vara en fantastisk dag för någon annan.

Ett morgonregn har fallit men nu tittar solen fram. Det blir nog en bra dag.


Kommentarer

Populära inlägg