Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering 2019 september


En höstmånad i slöseriets tecken. Ja, så slutade september och det gör mig inte nöjd alls. En sparad krona är en tjänad krona som dessutom arbetar för att skapa fler kronor. Oavsett så är det så som verkligheten blev och från och med imorgon börjar en snålmånad i ett försök att komma in i rätt riktning.

Så vad finns det att säga? Löneintäkterna var helt i sin ordning eftersom man svettades och slet i så som vanligt. Min nittioprocentiga lön inleddes i september eftersom jag nu arbetar nittio procent. Egentligen vet jag inte riktigt hur det ska hanteras.

Jag har något som kallas förtroendearbetstid och en sådan innebär att jag inte har någon bestämd ordinarie arbetstid att förhålla mig till och heller ingen ersättning för övertidsarbete eller obekväm tid. Normalt är dock fyrtio timmar min arbetstid men numera 90 procent av den.

Så tanken är att man ibland ska jobba mer om det behövs men sedan jobba mindre så att det jämnar ut sig och motsvarar reglerad arbetstid. Tittar jag bakåt för året ligger jag på 40 timmar plus så då borde jag väl någonstans på vägen kunna krympa detta?

Sparandedelen blev under månaden enbart 15% vilket till del beror på att en del av sparandet hamnar i oktober. Amortering och ränta med nya banken börjar denna månad. Avkastningen var positiv med 0,4% och Sunny Days ökade totalt med 0,55% eller 4 559 kronor.

Belåningen sjönk med 0,29% eller 7 113 kronor och Loan Days fortsätter sin färd utför.

Kapital av lån steg till 33,75% (33,47%) eller en balansförbättring på 11 672 kronor.

Månadens siffror i Pension Days™ steg kraftigt över hela linjen och jag förstår faktiskt inte riktigt varför. Hela 53 924 kronor steg pensionen med eller 1,55%. Fördelningen är nu 57% inkomstpension, 34% tjänstepension och 9% premiepension. Inkluderar jag guldhönan utgör denna 11%.

Det så kallade uttagsbeloppet vars mål är tjugotusen kronor per månad steg till 4 639 kronor (+25 kronor).

Boken är därmed stängd för september.

Kommentarer

Populära inlägg