Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Var den


Först blir jag frusterad. Lite arg också. Hur kan jag ha ökat i vikt när jag försöker göra det motsatta? Jag var ju duktig och gjorde rätt. Med några små undantag. Den där tårtbiten. Och glassen. Och nattmackan. Jag hytter med näven mot. Ja, mot vad? Omständigheterna? Orättvisan?

Jag är ansvarig. Jag är den. Den som ansvarar för mig. En av huvudidéerna i den stoiska filosofin är att vi alltid ska acceptera personligt ansvar.

Om ditt liv inte är vad du vill att det ska vara eller om världen verkar orättvis. Oavsett, så är det bästa sättet att lösa det att fokusera dina ansträngningar i en riktning mot det som du kan kontrollera. Det bästa sättet att göra förändringar i din yttre värld är att börja med din inre värld som du har kontroll över.

Det bästa sättet att nå förändring i din livskarriär och i dina relationer är att bli den förändring som du vill se, ta personligt ansvar för den roll du spelar i ditt eget liv och att välja att vara den förändringen. Denna princip fungerar, inte bara i en persons individuella liv utan också i det större sammanhanget.

Sociala förändringar är inte drivna av grupper utan av individer som väljer att bli den förändring som de vill se i samhället. Det är dessa individer är de som driver den positiva förändringen i världen.

Ta ansvar för det som du kan förändra och gör något reellt. Du kan inte ta ansvar för andra men för dig själv. Du kan försöka påverka andra men aldrig tvinga.


Titta på ditt eget liv. Vad vill du förändra? Vad vill du ändra på kring din relation till andra? Finns det människor som inte behandlar dig rätt? Finns det aspekter i ditt liv eller karriär som oroar dig eller  irriterar dig när du är tvungen att hantera dem?

Jag vill utmana dig att i denna stund bestämma dig för att du tar personligt ansvar och att du kommer att bli den förändring som du vill se. Om du vill att människor ska vara vänliga mot dig så var vänlig. Om du vill att folk ska älska dig så älska dem. Om du vill bli sedd av din omvärld så se den först.

Jag tror ärligt på idén att du får vad du ger. Var förändringen och snart upptäcker du hur mycket skönhet som finns i ditt liv. Så som om ett resultat av enkla beslut.

Kommentarer

Populära inlägg