Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Rikedomens hemlighet


Idag har jag haft min lediga dag. Den är mycket värd har jag insett på kort tid. Den är ett andningshål. Och på ledig tid har jag utrymme att fundera lite. Idag funderade jag på rikedom. Vad är rikedom?

I grund och botten är det väl att ha mycket av någonting, kanske? Det finns möjligen en ekvation som går att använda, åtminstone om rikedom avser pengar. Parametrar som vad jag har, vad jag tjänar eller får in - och så vad som försvinner ut. I de rätta proportionerna så anses man innefattas i de rikas klubb. I de flesta ekvationer kan man dock införa osäkerhet så som dolda variabler. Och så som människa tror jag att de skulle kunna vara våra behov och våra önskemål.

De flesta människor som jobbar med sin rikedom gör det genom att försöka tjäna ihop så mycket det bara går. Man arbetar hårt, investerar, tar risker i olika grad men missar kanske de dolda variablerna - man har bestämt sig för att tjäna mer och ännu mera utan en tanke på var tillräckligt är.

Det finns absolut inget fel i att vilja vara eller bli rik. I rikedom finns frihet, trygghet och definitivt säkerhet. Ja, också möjligheter så som att kunna bli en filantrop av rang. Däremot bör man ta sig en funderare under en minut eller två - för vilken är din definition av rikedom? Beroende på vad du kommer fram till så kanske det visar sig att du redan har allt du velat ha?

Ekvationen för rikedom -  den med synliga parametrar och dolda variabler - den kanske inte ska innehålla addition och multiplikation utan mer av subtraktion? Att arbeta med och försöka förstå vad det betyder att vara rik för dig bör vara lättare och viktigare än enbart lägga till fler siffror på kontona.

Epicurus har inspirerat mig i mitt sökande efter rikedom. Några citat från honom kan vara en början i att hitta hemligheten med rikedom.

He who is not satisfied with a little, is satisfied with nothing.

If you wish to make Pythocles rich, do not add to his store of money, but subtract from his desires.

It is better for you to be free of fear lying upon a pallet, than to have a golden couch and a rich table and be full of trouble.

Not what we have but what we enjoy, constitutes our abundance.

Kommentarer

Populära inlägg