Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Känslan


Vad ger dig känslan att du är finansiellt rik?

Är det någon viss pryl? Kanske din fina bil? Betala för dig med ett tjusigt kreditkort?

Människor som har koll på sin privatekonomi tenderar att uppskatta andra saker än en BMW, båt eller buffé. Nej, istället är det mera av varan nedan där svaren är av en helt annan karaktär. Och de kommer ifrån YNAB:s forum.

  • Jag känner mig rik när jag glömt bort att det är löningsdag.
  • När jag inte längre otåligt väntar på lönen.
  • När jag inte längre räknar ned till lönedagen.

Tre olika svar men med samma innehåll. Innebörden är tydlig - dessa människor lever inte längre från löning till löning. Och där bor massor med lugn och trygghet.

Här är några andra av intresse:

  • Jag känner mig rik när jag kan köpa en dyr flygbiljett till min mamma utan eftertanke så att hon kan komma på besök.
  • När jag kan ge bort till någon behövande utan att tänka på kostnaden.
  • Jag kan skicka blommor till en vän, för att jag kan.

Gåvans makt över din lycka är så stor. Välgörenhet och förmågan att hjälpa andra är så existensiell för oss att den bidrar till vårt välbefinnande. Och att ha pengar att kunna göra detta är fantastiskt.

Rikedom i det lilla:

  • Jag känner mig rik när jag har en väldoftande tvål i mitt badrum.
  • Jag kan köpa en kaffe på morgonen, om jag vill.
  • Kunna köpa en god ost.
  • Köpa guacamole till min Chiptle burrito.

Verkligt rika människor känner glädje i de små sakerna. Det behöver inte vara överdådigt på något sätt. Att kunna göra de små gesterna blir även de till en del av stor livsglädje.

Rikedomen i tiden är ett annat spännande område:

  • Jag känner mig rik när jag kan köpa tid. När jag känner mig trött har jag pengar så jag kan få hjälp med tvätten. Jag har ett sådant lugn nu över att jag kan köpa tjänsten när jag behöver det.
  • Jag kan jobba deltid och vara hemma mer med familjen. Det är en sådan lyx att kunna vara hemma när barnen kommer från skolan.
  • Jag kan förlora eller sluta jobbet och ändå ha besparingar nog för att inte rusa iväg och ta första bästa jobb som dyker upp.

Att känna rikedom i inre frid, kanske?

  • Jag känner mig rik för att jag sover gott utan att oroa mig för räkningarna.
  • Att shoppa utan skuldkänslor. Jag älskar att köpa presenter och dekorationer. Och det här blir min första kreditfria jul någonsin och det känns så bra.
  • Känner mig tacksam och fri.

Att känna att man har råd:

  • Jag känner mig rik när jag kan betala oförutsedda utgifter.
  • Jag kan använda pengar ur min buffert istället för att skuldsätta mig.
  • När jag kan betala semestern ur kassan direkt.

Och så slutligen, drömmarna:

  • Jag känner mig rik när jag vaknar hemma. Vi har precis köpt vårt första hus.
  • När jag kan renovera utan att låna något alls.
  • När jag har god täckning för alla nödvändiga kostnader och att det finna mera över till mina drömprojekt.

Det finns så mycket i den där känslan av rikedom för olika människor. Vad får dig att känna dig finansiellt rik?


Kommentarer

Populära inlägg