Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En ödmjuk tanke


Inbilla dig inget. Även om ditt liv är fantastiskt och du är framgångsrik. Även om du tänker på dina närmaste och är vänlig mot alla du träffar - så kommer någon, någonstans att bli glad när du är död. Häpp! Vad menar jag med det?

Jo, det kan vara någon som vill köpa ditt hus, någon som du har pissat på i skolan, en uppkomling som vill ha ditt jobb, någon hatare som inte gillar dig och dina göromål - de kommer att le i mjugg när de hör nyheterna om att du har trillat av pinnen. Och om nu inte detta är tillräckligt så finns det åtminstone några maskar som kommer att bli glada att få tugga på ditt lik.

Det här är sant för dig och det är sant för alla. Det var lika sant för Gandhi och moder Teresa som det gäller för David Bowie och Kate Spade och de otaliga andra som vi säger har lämnat oss för tidigt.

Det spelar ingen roll hur bra du har levt ditt liv. Det kommer fortfarande att finnas människor som mentalt står runt din dödsbädd och välkomnar den sorgliga händelsen. Äntligen! För hur många egenskaper och drag har du som skulle göra många människor glada att bli av med dig?

Det är verkligen något att komma ihåg långt innan din tid kommer - eftersom det hjälper till att förhindra att egot kryper på. Det förhindrar att du blir alltför fast i att försöka behaga alla hela tiden. På ett sätt är det en lättnad att acceptera att inte alla älskar oss och att oavsett hur framgångsrika vi är kan vi inte vinna över hela världen.

Var istället ärlig mot dig själv, var snäll och omtänksam mot de människor som betyder något för dig. Och var samtidigt inte alltför bunden till livet, ditt rykte och alla de andra för i slutet av dagen blir vi alla slagna ned till samma nivå när vi dör. Oavsett vem vi är i livet så begravs vi i marken och tuggas upp av kryp tills det inte finns något kvar. Och vissa människor är glada över att höra om det.

Det är en ödmjuk tanke.

Kommentarer

Populära inlägg