Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

God start


Slutet på ett år närmar sig. 2019. Snart ett nytt. 2020. Ett nytt decennium.

Allt är en konstruktion. Det finns egentligen inga år eller decennium. Istället finns det så mycket annat mer värt att fokusera på än imaginära gränser. Och allt detta finns i varje stund, i varje upplevelse. Just nu är allt vi har.

Jag vill ändå tacka er som läser mina plattityder och önska er ett gott nytt år. Samtidigt så spelar det ingen roll om det blir så utan ni skapar alla era egna upplevelser inifrån. Att jämföra ett år med ett annat är meningslöst då det är enbart du som skapar ditt sätt att se på livet.

Eftersom detta är en ekonomiblogg, mer eller mindre, så ska jag prata lite pengar, likväl. Jag filar på en årsrapport och en årlig balansräkning samt en budget för 2020. Oavsett att världen är en konstruktion så lär löningen komma tolv gånger nästa år och de pengarna har alla olika uppgifter att fylla.

I väntan på den så kan jag konstatera att 2019 blev det året då jag och frugan blev enskilda miljonärer, bostaden inräknad. Många fnyser säkert på näsan kring det då ni redan är mångmiljonärer i era boende. Jag är åtminstone nöjd då resan i vårt nya hus under 2011 gav oss vars etthundrafemtiotusen kronor i reell förmögenhet. Och vårt hus har stigit modest i värde då vi troligen betalade lite för mycket för det.

Vi har bytt båda våra personbilar under dessa år men till bättre begagnade maskiner. Den ena kostade 90 lakan och den andra 75. Hade vi inte gjort så utan privatleasat eller köpt nytt kunde varit intressant att kalkylera kring. Jag gör mitt bästa att inte övervärdera varken bostad eller bilpark.

Jag har satt aggressiva mål för 2020 och det återstår att se vad vi kan göra. Vi har inte förmått nå målen i år och jag vet inte om det är fullt möjligt nästa år heller. Att spara 45% av inkomsterna är målet, iallafall.

För tuffa mål krävs en budget. Denna är påbörjad och är tuff. För 2020 ska vi skära i onödigheter. Jag får se om frugan är med på tåget. Hon höjer sin lön rejält på ny arbetsplats. Jag skäms lite för mina 90% på mitt jobb men letar annat där jag kanske kan slippa faktureringspressen.

2029 är fortfarande året då vår huvudplan tar slut. Då ska vår valfrihet vara större än idag. Men varje resa har sina delmål och 2020 blir nästa.

Må väl och njut av dina levnadsdagar! Det finns inget gott slut utan bara ständiga goda starter!

Kommentarer

Populära inlägg