Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Gratis livförsäkring


Känner mig nöjd och tillfreds. Livet har lugnat sig. Jag mår bättre och ljuset är på väg. En rejäl vitaminkur gjorde susen. Pengarna rullar in, det går bra nu. Och ett nytt jobb kanske skönjar vid horisonten.

Jag och frugan tecknade livförsäkringar förra året via Änke- och Pupillkassan som nu höjer återbäringsräntan till 12 %. Det är inte dåligt alls. Det sägs att människor i försäkringsbranschen har sin egen livförsäkring i detta bolag medan de kränger vanliga livförsäkringar till andra som är relativt dyra.

Risken att man dör är försvinnande liten under försäkringsperioden så det är en bra affär för banker och försäkringsbolag. Många får också rådet att köpa en livsförsäkring när de köper bostad. Ska man ha en livförsäkring så är det under de år man har höga kostnader och lån men när man passerar de 65 ter den sig onödig.

Vi pröjsade våra livförsäkringar så som engångsbelopp och lever vi och har hälsan får vi tillbaka beloppet vi betalat med rejäl ränta vid just 65 års ålder. Dör jag eller frun blir det en miljon i utbetalning så som ekonomiskt skydd.

Hur man väljer att skydda sin ekonomi och sin familj är egalt. Men att man gör det.

Ingen ersättning har utgått i ovan riktade reklam, bara så ni vet.



Kommentarer

Populära inlägg