Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mantra


Jag har noterat det. Skrivit ned det i min mentala anteckningsbok. Ett sluttande plan. Över tid. Lång tid? Jag var gladare förr. Det har jag märkt. 

Vad har skett? Humor har, så länge jag kan minnas, varit min distans och min ventil. Livet är i sig ett skämt. För vad är egentligen vår tillvaro? I mångt och mycket att ha det härligt i nuet och att ta elände med ett flin. Men jag gled ned några pinnsteg och ser risken i en bitter gubbe om jag låter det bero. Jag som alltid hade ett skämt på lut gnäller istället mer eller mindre varje dag.

Det är lätt att lägga sig ned och svårare att resa sig upp. Det är väl gravitationen som spökar. Att densamma drar i humöret verkar mer mysko. Jag tror att det är något annat. Jag minns min sjukdom för nästan två år sedan med massor av svår smärta. Den satte ett avtryck eller skapade ett ärr - jag kom ut frisk men inte lika glad. Jag kan se andra händelser som påverkat mig i samma dåliga riktning. Som tur är ser jag det.

För ingen människa med sunda vätskor har dåliga sidor eftersom sådana gör man då något åt. Omedvetna dåliga sidor kan du inte hjälpa. Men att stanna upp, ta ett kliv åt sidan och observera dig själv och ditt sätt att vara över tid är nödvändigt för att avslöja dem. Du kan inte bara köra på. Du är skyldig dig själv detta och din omgivning. 

Att använda dig av ett mantra är ett bra sätt att leda tankarna dit du önskar. I mitt fall kan det vara något så enkelt som att säga till mig själv, regelbundet och ofta, att jag ser livet glatt. Ett mantra är ett ord, en mening, en tanke eller ett ljud avsett för att skapa klarhet, blockera allt annat och hjälpa oss att fokusera. Detta är ett steg längre i en inre mognad där du redan lärt dig att släppa tankar som oroar dig. 

Förmår du att se att tanken i sig är inget alls så kan du använda den som ett verktyg - ett luftigt, flyktigt verktyg av ingenting alls. Eftersom hela vår tillvaro fylls av tankar så blir mantrat en koncentrationspunkt under en kort stund. Vi tenderar dock att tänka samma tankar om och om igen under en dag. Ett mantra ger samma effekt och leder tanken dit. Vår tankevärld är lätt att avslöja.

Ett mantra kan vara vad som helst. Jag är en snäll person. Jag ska bli rik. Jag har modet. Jag kan göra allt jag bestämmer mig för. 

Hela vårt liv spelas upp i en tankevärld. Det är som en film eller ett skådespel men där vi kan påverka handlingen. Och är filmen riktigt dålig så kan vi bara gå därifrån och titta på något annat. 

Kommentarer

Populära inlägg