Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Värdet


Om ditt huvud är tungt denna nyårsdag så betänk att du nu kan välja att starta det nya decenniet med en god vana - det äkta värdet. Vad är värde för dig?

Ett gott exempel är en hyfsat rik äldre herre vid namn Warren Buffet. Jag vet inte hur många miljarder kronor han är god för men bor i ett hus han köpte 1958 för knappt trehundratusen kronor. Bilen han kör är visserligen en Cadillac men från 2014. Det handlar om värde.

Du kan vara hur snuskigt rik som helst men likväl välja att värdesätta det som är billigt - eller gratis. Att Buffet blev så rik som han är beror på prioriteringar, intresse, kunskap och förmåga. Han blev ofattbart rik, minst sagt. Samtidigt har han haft en klarhet i sinnet kring vad han älskar mest och därmed njutit av att leva sitt liv som han önskat. Buffet, och han är inte ensam bland rika människor, har inte prioriterat prylarna utan att njuta. Det handlar om frihet. Värdet finns inte i status.

Lite skojigt är att Warren Buffet fått en ny granne - en snubbe som spelade på Powerball och vann massor med pengar. Grannen köpte kåk i närheten och en Lamborghini. Warren tackade vänligt nej till den nyrike grannens inbjudan till att flyga helikopter och jaga bisonoxe. 

Det är bara att peta ned saker du kommer på som betyder något för dig - även basala, enkla saker.

Värde för mig är att kunna gå promenader trots mitt atrosknä. Värde för mig är mina barns väl och ve. Värde för mig är goda vänner och min kära hustru. Några saker jag kommer på spontant.

Att söka värde i ting är en återvändsgränd, anser jag. Ju fler prylar desto mindre frihet.


Kommentarer

Populära inlägg