Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Iögonfallande


Volatil börs med någon rekyl men med i stort breda nedgångar. Coronaviruset har satt skräck i allt och alla. Vi får väl se var det slutar. Alla kan ju inte sälja så det finns köpare som har mer kyla i kistan.

Även Penningpalatset tappar lite av sitt bladguld. Våra investeringar är dock ganska diversifierade och tappet är inte oroande alls. Dessutom är det månadsskifte med avslut och nyinvesteringar. Mest är tappet i Lysa-portföljen med 6% sedan toppen för en vecka sedan, inget remarkabelt.

Mer spännande är det att se färska investerare som aldrig sett en riktigt nedgång. Det här är inte ens en nedgång värd namnet men ändå är förvåningen stor hos en del.

Det hela påminner mig om bostadsmarknaden. Det är så många som inte kan se att det kan bli en värdeminskning i bostäder. Dessutom isolerar man varje bostadsköp från sig och ser sin uppgång i ett boende som en ren vinst. Jag skrev om det här, faktiskt. Jag hörde till och med det häpnadsväckande påståendet häromdagen att det är bättre att köpa en så dyr lägenhet som det bara går för då kommer den att stiga med störst belopp i värde. Och att bostadsvinster utklassar aktiemarknaden. Hujedamej! Päron är inte äpplen - ett boende är inte en investering.

Jag har nämnt det förr och konkret har familjen Penning en imaginär vinst i vår förra bostad. Med avdrag för renoveringar steg den villan med ungefär 100% efter 16 års boende. Hade vi dock köpt den bostad vi har idag istället hade vi fått den till mindre än halva priset som vi köpte den för. Att sälja dyrt och att köpa dyrt tar till stora delar ut varandra - men det begriper folk inte. Utöver detta ska staten ha 22% av din vinst, var god och skölj.

Dagens ungdomar runt de trettio som ska köpa bostad bollar med belopp som förskräcker mig. Men jag är å andra sidan gammal och grå.








Kommentarer

Populära inlägg