Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mål med skuldfrihet


Att vara helt skuldfri är nog en underbar känsla. Även om det är en mental bild som i sig inte är rationell så kan jag se den så som befriande.

Vissa lån är bra lån. Ett sådant kan vara studielån för att skaffa sig en duglig examen. Ja, inte då enstaka kurser i konsthistoria eller liknande. Ett annat bra lån kan vara bolån. Att bo behöver vi och så länge vi lånar med förnuft är ett bolån bra och kopplat till ett värdeobjekt. Mentalt är det enkelt att koppla samman bolånet med bostadens värdering och sedan glömma bort det.

Utöver dessa två lånetyper anser jag att få andra lån är värda priset. Inte billån. Inte kreditlån. Inte privatlån eller snabblån. Vissa investeringar kan möjligen passera nålsögat. Alla lån som är konsumtionslån bör betalas av snarast.

Att betala av en skuld har likheter med att springa ett lopp. När du springer där och flåsar, svettas och känner dig trött är det så mycket lättare när du kan se mållinjen och vet att det finns det dricka och choklad. Gör det enkelt för dig själv och betala av dina skulder snabbare genom att skriva ned dina mål och ha spårbarhet i dina framsteg.

Gör ett excelark där varje ruta är exempelvis en hundring på ditt lån. Färglägg rutorna efter varje amortering. Grafiska visningar kan vara inspirerande. Eller skriv ut en bild på något du ska köpa till dig själv när lånet är avbetalt. Fira när du nått målet.

Identifiera dina mål med skuldfrihet. Undantaget att du frigör resurser för allt från investeringar till nöjen så behöver du en orsak. Varför vill jag bli skuldfri?

För egen del är målet att enbart ha bolån. Inga andra och allt i perfekt balans. Och varför detta mål? Jo effektmålet blir mer pengar till levnadsglada dagar, helt enkelt. Mer frihet. Ja, frihet är vad jag önskar mest av allt.

Kommentarer

Populära inlägg