Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Prisa Gud


Skräcken är total på världens alla börser. Allt är ju därmed inte nattsvart. Det är exempelvis billigare att tanka bilen. Ett tryggt jobb är inte fel att ha, det heller, och en bra lön. Visserligen gick bilskrället sönder häromveckan men det är å andra sidan inte börsens fel. Elen är billig eftersom efterfrågan är låg. Överfyllda vattenkraftverk, varmt väder samt blåst har pressat ned elpriset.

Det är väl så att alla kärl har sin rymd. Jag orkar helt enkelt inte prata om viruset och dess konsekvenser längre, inte heller läsa eller höra om det. Livet går trots allt vidare och så fungerar livet. Så jag fortsätter att njuta en stund i taget av det vackra, det sköra.

Så vad är trevligt just nu? Jo, bland annat är det deklarationsdags. Dags att rota fram fjolårets deklarationsblankett, var jag nu lagt den. Jag kör mina standardavdrag som jag brukar göra och hoppas på att de går igenom, som det brukar. Men detta får bli imorgon, det.

Jag finner nöje i att stämma av kostnader och inkomster regelbundet så det ska jag ge mig i kast med. Solen skiner vackert därute så lite trädgårdstjänst och lite runt huset blir det. Min nya gasolgrill ligger i sin kartong och väntar på montering och lite saker ska köras till återvinningsstationen.

Jag fortsätter att glädjas åt mitt nya jobb. Det har stor trygghet, givande arbete och härliga kollegor. Sannolikt stannar jag där. På kort tid har mitt sinne vandrat från att vilja sluta att arbeta så snart det bara går och att försöka gå ned i tid i så stor utsträcknings som möjligt. Nu vill jag jobba heltid, minsann, och funderingarna har ändrats. Nu kanske jag kan jobba längre än till 62 men istället gå ned i tid där? Jag mår helt enkelt radikalt bättre kring jobbet. Söndagsångesten försvann.

Lön tycker jag fortsatt är skojigt. Jag höjde ju min ersättningsnivå igen och det är glädjande. Det finns ett företag som försöker sälja på mig kataloger av olika slag och i dagarna gav de mig en fringis i sitt lockande och pockande - en löneranking. Kort och gott en lista över lönejämförelser eller rättare sagt taxerade inkomster.

För 2019 föll det ut att i min lilla tätort, kommun, län och rike enligt följande:

  • I byn tjänar jag mer än 92 % av byborna.
  • I kommunen också 92 %.
  • I Skåne 95 %.
  • I Sverige 96 %.
Statistik, lite rolig men meningslös. Det är inte vad man tjänar som är viktigt utan hur man hanterar sin inkomst, vad som blir över och vad som kan sparas för framtiden. 

Nåväl, njut denna lördag, det ska jag göra.

Kommentarer

Populära inlägg