Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vaccin


Fascinerande. Mitt blodtryck har gått ned. Min analys är att det är jobbet som är orsaken. Fast vem vet? Kroppen är en fascinerande konstruktion. Vad går att intala sig och vad är utom kontroll? Jag tillåter mig dock att tro att bytet av arbetsplats påverkat blodtrycket positivt.

Idag har jag valt att dagen ska vara deklarationsdag. Det är ett kortare hantverk. Efter reseavdragen så får jag ned restskatten till hanterbara 1 375 riksdaler. Fru Penning brukar få tillbaka slantar så det bli så bra, så. Så någon timme klaras det hela av på.

Isolerad från verkligheten är jag dock inte. Det mänskliga lidandet till trots på grund av det elaka viruset från Wuhan så kommer andra utmaningar att ta oss an. Massarbetslöshet är ett kort i leken. Hur hög kommer den att bli? Allt hänger samman i ett kommunicerande kärl. När efterfrågan försvinner abrupt blir påverkansgraden brutal. Hoppet står, enligt mig, till ett fungerande vaccin som på bred bas kan komma människor till del. Rädslan är den största faktorn, inte dödligheten i sjukdom.

Så i korthet är denna börskrasch en ny variant eftersom den just är kopplad till en utplånad efterfrågan. Och när denna återkommer vet vi inget om. Vad vi däremot vet är att om den fortsätter tillräckligt länge har vi en äkta recession. Och hur svår den blir vet ingen heller. Det kan komma en vändning om en månad eller en total kollaps, depression och nya despoter med krig och elände. Men som sagt, vad vet vi?

Så att handla på sig nya aktier och fler fonder för att det är realisation är ett för enkelt argument. Det kan vara rea men även tvärtom. Men ett fungerande vaccin - där har vi medicinen! Nedgången så här långt är brutalt snabb men likväl blott drygt hälften mot de senaste börsurblåsningarna. Även med ett vaccin på plats kan skadorna vara så stora att vi fortsätte utför och landar på 50 procent minus eller mer. Inte osannolikt blir det värre innan det blir bättre.

Hur kommer jag att göra? Som vanligt. Ett månadssparande på samma sätt som tidigare. Och som jag också sagt tidigare att med rätt risknivå behöver man inte sälja, bara köpa. Dessutom kan de tider vi har nu och de som kanske kommer vara ett gyllene tillfälle att blir ekonomiskt oberoende på sikt. 




Kommentarer

Populära inlägg