Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vårpension


Börsen roar mig. Det händer mycket. Galet upp och ned i en yster dans. Flera björnfällor i rad som slog igen kring önskningar, förväntningar och skräck. Alla får del av smällarna i de imaginära vinsterna. Rotar efter mer pengar att investera i gömmorna. Det här är kul. Mer än så gör jag dock inte, investeringarna är balanserade.

Istället gluttar jag i pensionerna. Inte belopp utan mer av strategi. Och en tanke faller på obetänksamheten som ung. Som ungdom tänkte jag aldrig på de pengar som då började staplas på varandra för min framtida ålderdom. För pension den börjar i unga år.

En faktor är etableringsåldern - när börjar du jobba in slantarna. En annan är ingångslönen. En tredje är pensionsavtal med tillhörande kollektivavtal. Lönegap mellan könen består vilket är ruttet samtidigt som kvinnor till viss del har ett eget ansvar då man väljer olika sektorer efter sina utbildningar. Men det är stora belopp redan vid det första jobbet.

När man bildar familj finns få tankar kring pension. Föräldraledighet och VAB påverkar pensionen, så klart. Och glöm inte bort lönerevisionen! Vissa arbetsgivare anser att du inte ska ha någon när du är borta från jobbet av dessa anledningar. Att gå ned i tid är också kostsamt för pensionen men absolut inget man ska undvika då det handlar om livskvalitet - det är dock en faktor över tid.

Att göra karriär kan ses på olika i sätt men i arbetslivet kan det vara chefspositioner eller liknande. Det är en balans mellan ansvar och lön. Du ska tillse att du får betalt för din insats. Löneväxling när du tjänar extra mycket är klokt men ska i så fall läggas på att gå ned i tid eller för pensionsavsättningar anser jag. Att välja en tjänstebil kostar över tid mycket pension.

När du likt mig börjat kika på slutet av arbetslivet är ändå pension något viktigt. Vissa beslut i den senare delen av arbetslivet har stor betydelse. Att exempelvis skjuta upp uttaget av tjänstepension ger så klart högre månatliga belopp när man väl väljer att påbörja uttaget. Vill du fortsätta att arbeta efter 65 så är efterfrågan ofta stor på senior kompetens - du kan kanske hitta ett upplägg som passar dig? Vill du helst sluta så fort det bara går eftersom du har massor av eftersatta hobbies att hantera så är det nödvändigt att räkna både en och flera gånger på grund av exempelvis skatteeffekter. I grund är det dock så att det bästa är att försöka leva på besparingar under de år du inte vill jobba före 65 i så stor utsträckning det går.

Hur ska jag själv göra? Jag vet ännu inte utan det blir förnyade beräkningar. Då jag snart byter jobb kommer jag att åter arbeta 100 % men med högre lön. Jag siktar på att gå ned i tid igen beroende på förutsättningarna - jag har slitit för hårt på nuvarande arbetsplats.


Kommentarer

Populära inlägg