Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Äggbuffert


Buffert. Vad är en buffert? Definitionen är inte tydlig. Dock anser jag att en buffert är pengar som du kan få fram på ett par bankdagar för att hantera något, vad det nu må vara.

Är vi överens om det begreppet så anser sig 8 % av svenskarna sig inte ha en buffert. Barnhushåll har det svårast med buffert och 10 % saknar sådan. Buffertens storlek i undersökningen gjord av SBAB är i sig intressant. Man kan ha en buffert som är mindre än en månads nettoinkomst eller mer än ett års inkomster. Det är en rejäl skillnad, minst sagt.

Vid en oförutsedd utgift på tiotusen kronor väljer 13 % att ta ett lån medan 8 % säljer något lösöre. Hela 39 % säljer av aktier eller fonder. Det är detta jag inte får ihop, riktigt. Om endast 8 % av de tillfrågade saknar buffert - varför används inte denna?

Vi har dock de andra. Eller vi, kanske? Vi som anser oss ha en buffert. Mest troligt har de flesta dedikerade konton för ändamålet med den mentala bokföring som det innebär.

30% har en buffert motsvarande minst en årsnettoinkomst. Det är inte dåliga pengar det. Och behöver man hosta fram tio lax har de flesta dessa pengar på ett sparkonto - förhoppningsvis med ränta.

Så länge man inte blivit arbetslös så är byggande av buffertpengar av vikt. Själv anser jag att det är viktigast att ha slantarna nåbara inom några dagar så därför går ett vanligt sparkonto bort. Jag vill ha mer avkastning av pengarna än vad ett sådant kan ge trots att risken är högre.

Därför är det ju möjligt att ha sin buffert på många olika ställen, med olika varianter på risk. Ägg i olika korgar men likväl en buffert. Då kan man plocka en slant ur olika korgar och på så sätt tillhandahålla sin privatekonomi en buffert ändå.

Det gäller att se bortom sina mentala förmågor och aversion mot förluster. Vi baserar helt enkelt våra enskilda, ekonomiska beslut på vilken effekt de får på ett enskilt konto än på vad som händer med hela vår ekonomi. Vi värderar saker vi äger väldigt mycket högre än om vi inte äger dem. Men egentligen är en vinst i en investering inte hemtagna pengar, eller hur?


Kommentarer

Populära inlägg