Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Klämd


I dessa tider av virusoro har bankerna, efter beslut av Finansinspektionen, givit bolånetagare möjligheten till att inte behöva amortera på sina lån. Fram till åtminstone mitten av nästa år ska denna lättnad tänkt för i första hand hushåll med stora lån. Enligt statistik amorterar medianlåntagaren 3 000 kronor per månad, i mina ögon inget speciellt i storlek. Samtidigt skönjas ett bostadsprisfall på ett antal procent - någon säger fem, andra femton. Räntorna lär förbli låga under lång tid.

Finansinspektionen kallar amorteringsfriheten för ökat handlingsutrymme. Det kan man ju kalla det. Men att inte ha sett om sitt hus och i arbetslöshet inte tillsett att privatekonomin orkar med är i mina ögon vårdslöst. Likväl verkar många hushåll nu vilja ha amorteringsfrihet och enligt undersökning av SBAB vill många kombinera denna nya möjlighet med att öka sina bolån -  för att renovera! Okej..

SBAB tillfrågade drygt ettusen personer i en annan undersökning där frågan var: Ser du amortering som ett sparande eller som en kostnad?

Vad tror ni att svaren blev? Jo, nästan 45 procent uppgav att de ser amortering som ett sparande medan drygt 38 procent snarare ser det som en kostnad. Andelen unga som ser på amortering som en kostnad är högre än för de äldre åldersgrupperna. Dessutom var den grupp som såg amortering som ett sparande den som inte sparade alls! Jag har svårt att förstå.

Amortering av lån är ett sparande. Punkt. Ingen kostnad. Punkt. Amortering är ett extremt säkert sparande, dessutom. Fast det vet ju du som läser det här.

Amortering bör vara en komponent i en privatekonomi om man har lån. Hur stor eller liten den ska vara kan du ibland välja själv, ibland inte. Det finns bara två bra lån enligt mig -  bolån och studielån. Det finns ett tredje för få utvalda - investeringslån - men det är inget för mig. En sak kan dock sägas om amortering som sparform och det är att det passar för alla.







Kommentarer

Populära inlägg