Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mer över


Hushållens konsumtion tycks ha fallit rejält under den pågående viruskrisen. Människor antingen håller i sina pengar eller så är de helt enkelt slut. Vi är inte påverkade i familjen Penning utan slantarna rullar in så som vanligt och sig bör. Efter en härlig skogspromenad i detta fantastiska vårväder fick jag nog av solstrålar och ägnade mig att titta på budgetsiffror istället. Vad kan skönjas?

Jag och frun är förbi lunchlådetiden. Det finns flera skäl. Ett är att barnen äter upp den maten eller tar med den till sitt eget jobb. Ett annat är att vi är färdiga med det - vi har gjort det i så många år att vi ser det som en lyx vi vill unna oss. Och vissa dagar blir en god lunch dagens middag och vi äter macka eller liknande till kväll. Jag måste erkänna att det är skönt. Kostnaden har dock fallit med 75 procent och lär nå nära noll under maj, skulle jag tro.

Detsamma gäller vårt restaurangkonto. Drygt hälften har denna utgift fallit med, samtidigt som vi beställt en del mat och tagit hem för att stötta de lokala matställena.

Även transportkontot har blivit en skolskenssaga. Och det är helt och hållet på grund av lägre bränslepriser samt mycket mindre körning. Runt 70 procent lägre kostnad blir det här nu och framåt också, kanske? Trevligt så länge det varar iallafall.

Oavsett så är det lägre kostnader över tid som är nyckeln till en fin förmögenhet. Här går arbetet vidare. Det hade varit intressant om man kunde lägga sig på en lägre kostnadsnivå framgent.

Kommentarer

Populära inlägg