Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Dyra kvadratmeter

Idag så är det ju räntesänkardagen, troligen. Så som glad (nåja) villaägare så är det alltid trevligt men lägre boränta, och så som låntagare med 3-månadersränta så kommer den troliga sänkningen att visa sig i vårt kassaflöde först under juli månad. Och det är mycket pengar det handlar om för hushåll med stora bolån - och mycket eftertanke för de som ska köpa bostad nu. Det gäller att titta på en framtida ränteprognos och inte enbart på vad det kommer att kosta idag.

Familjen Penning var och tittade på några hus i helgen (undrar om det enbart är vi i vårt äktenskap som pendlar mellan skilsmässa och att byta bostad?) och det var roligt och spännande. Och lite skrämmande med. Båda kåkarna vi tittade på var relativt nya och helt klart inbjudande.

Efter sådana här visningar brukar jag gå hem på kammaren och titta mer på kåkarna via Booli och Bospindeln - Hemnet är mäklarnas egen tjänst och visar inte de mest intressanta fakta - så som kvadratmeter pris, prisutveckling, hur länge huset varit till salu och mycket mera.

På de två kåkar vi kikade kunde vi raskt konstatera att kvadratmeterpriset ligger på drygt tjugotusen kronor. Kronofogden säljer en annan kåk i samhället med motsvarande utgångspris på drygt sextusen kronor kvadratmetern. Visserligen behöver den senare totalrenoveras men det skulle omöjligen komma upp i mellanskillnaden.

Vidare är det intressant att se vilka slutpriserna ha blivit. Tydligt är att sedan oktober i fjol har de flesta hus i området som intresserar oss sålts för en lägre köpeskilling än utropspriset - ibland 25 % under! Varför är det så här? Lockar mäklarna säljarna med ett attraktivt pris för att få göra affären? Vidare kan jag se att många objekt har legat ute över 150 dagar - inte så heta hus, alltså?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Mer om Bolån:

Kommentarer

  1. vi får hoppas på en stor sänkning! =)

    SvaraRadera
  2. Jag tror absolut inte att ni är ensamma om att pendla mellan skilsmässa och byta bostad. Tyckte dock att det var en skön kommentar eftersom jag själv sitter i ungefär samma båt...

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren, Troi! :)

    SvaraRadera
  4. Att se på hus är en livsstil....oansett om man har tänkt att flytta eller inte! Skilsmässor däremot, får man hoppas inte blir någon(o)vana.

    SvaraRadera
  5. Så sant Grön, vi var nog på 40-50 visningar av bostadsrätter och radhus förra året och blev mer eller mindre tjenis med många som var ute "på marknaden". Tillslut blev det en hyresrätt... Härligt att kunna ge blanka fan i vad räntan står i för dagen.

    SvaraRadera
  6. Men OJ, vad har jag NU missat, ingen skilsmässa? Letar hus? Hmm, får nog läsa lite gamla inlägg. Är DÅLIG på att hinna ifatt ... I vilket fall så önskar jag lycka till på vilket håll det än går. Kramisar

    SvaraRadera
  7. Visningar är roligt, onekligen. :)

    Life, ingen fara. Penningska familjen har en egenskap som kallas velighet - inte lätt att hänga med. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg